• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Kering rapporteert winstdaling maar ziet omzetgroei bij luxemerken

Kering rapporteert winstdaling maar ziet omzetgroei bij luxemerken

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Franse luxeconcern Kering heeft de omzet in het financiële jaar 2015 met 4,6 procent zien stijgen tot een bedrag van 11,58 miljard euro. Met name de luxemerken van het bedrijf hebben in het afgelopen jaar goed gepresteerd, stelt Kering. Dit bedrijfsonderdeel was goed voor een omzet van 7,87 miljoen euro, wat 4,1 procent hoger is dan in 2014. Daarnaast werd de groei voortgebracht door positieve resultaten in West-Europa en Japan.

1 procent winstdaling voor Kering in 2015

De bedrijfsopbrengsten maakten, in tegenstelling tot de omzet, een daling door het afgelopen jaar. Het bedrijf mocht dit jaar 1,65 miljard euro bijschrijven, wat 1 procent minder is dan in 2014 het geval was. De EBITDA van het concern kwam uit op 2,06 miljard euro, wat wel een stijging van 3,3 procent was ten opzichte van een jaar eerder.

Op het gebied van retail deed Kering goede zaken. De omzet uit de eigen (web)winkels maakte in 2015 een stijging van 7,1 procent door, waardoor de retailtak voor 71 procent bijdroeg aan de totaalomzet. In 2014 was de retail nog verantwoordelijk voor 69 procent van alle omzet.

Kering’s luxemerken boeken groei in 2015

De afdeling ’Luxury Activities’, waar onder andere merken als Stella McCartney, Gucci en Christopher Kane onder vallen, was in het afgelopen jaar goed voor 95 procent van de totale omzet van het bedrijf. De groei die deze merken doormaakten, heeft volgens Kering voor een belangrijk deel te maken met de toegenomen bestedingen van toeristen. De sterkste omzetstijging van de luxemerken noteerde Kering in Japan (13,7 procent) en West-Europa (13 procent). Voor Kering is dit goed nieuws, omdat de twee markten goed zijn voor respectievelijk 31 en 10 procent van de totale omzet. In Pacifisch Azië kreeg het bedrijf in het afgelopen jaar juist te maken met “slechte marktomstandigheden”.

Een analyse per luxemerk laat zien dat Gucci, misschien wel een van de meest veelbesproken modemerken van het afgelopen jaar, in 2015 weer een omzetgroei heeft doorgemaakt. De omzet van dit merk kwam neer op 3,9 miljard euro. Ook Bottega Veneta en Yves Saint Laurent rapporteerden een hogere omzet. Bottega Veneta leverde Kering 1,29 miljard euro op, en Yves Saint Laurent genereerde een omzet van 974 miljoen euro.

De omzet van Kering’s overige merken maakte een stijging van 3,1 procent door. Vooral de productcategorie ‘Couture & Lederwaren’ is in het afgelopen jaar sterk gegroeid, al zorgden ‘Juwelen’ ook voor een positieve impuls.

Sport & Lifestyle groeit met 13,5 procent en is goed voor 3,68 miljard euro

Naast luxemerken is Kering ook eigenaar van sportmerken Puma, Volcom en Electric. Gezamenlijk waren deze merken goed voor een omzet van 3,68 miljard euro: een stijging van 5,9 procent vergeleken met het vorige jaar.

CEO Kering voorspelt verdere groei van luxemerken vanaf 2016

Kering-CEO François-Henri Pinault zei het volgende over de cijfers: “Kering’s resultaten laten zien dat de verkoop goed is gegaan en dat we vooral in het tweede halfjaar een sterke verbetering hebben doorgemaakt. We bevinden ons bovendien in een complexe economische en politieke situatie, waardoor ook onze sector zal veranderen.” Pinault spreekt van een nieuwe groeifase, waar met name de luxemerken van zullen profiteren. “Ik ben ervan overtuigd dat het werk van onze creatieve teams en de toewijding van alle medewerkers ons in staat stelt in 2016 en de jaren daarna verdere groei te realiseren.”

Foto's: Bottega Veneta en Stella McCartney Facebook

Gucci
Kering
Puma
Stella McCartney