Klaar voor de AVG: 4 tips voor mode e-tailers
bezig met laden...
25 mei is het zover: dan treedt de nieuwe wetgeving in werking die zich richt op hoe bedrijven met persoonlijke data moeten omgaan. De zogenaamde Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) dient ter vervanging van de eerdere nationale regelgeving. De wetgeving is bedacht om consumenten meer controle te geven over hoe hun persoonlijke gegevens worden behandeld. Voor bedrijven als moderetailers, die te maken hebben met enorme hoeveelheden aan persoonlijke data (bijvoorbeeld om de juiste doelgroepen aan te spreken, optimale marketingstrategieën te ontwikkelen en hun conversies te verhogen), is omgaan met de AVG een uitdaging. Wanneer mode e-tailers succesvol gebruik willen blijven maken van de data die zij bezitten, zullen ze dat voortaan moeten doen binnen de lijnen die de AVG hen voorschrijft.
Nu de ingangsdatum van de nieuwe wet snel nadert, is het voor online moderetailers zaak te zorgen dat zij hier goed op zijn voorbereid. Zowel consumenten als de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) hebben namelijk het recht om de omgang met persoonlijke data te monitoren en - indien sprake is van misstappen - hier een aanklacht over in te dienen. Om te zorgen dat moderetailers op 25 mei goed voorbereid zijn, deelt FashionUnited vier tips van Euromonitor International, een leider op het gebied van data- en marktonderzoek.
- Zorg dat alle medewerkers zich ervan bewust zijn wat een datalek precies inhoudt. Iedereen binnen het bedrijf moet weten dat dit een serieuze zaak is, ongeacht het aantal personen dat erbij betrokken is. Daarnaast moeten medewerkers weten hoe zulke incidenten moeten worden gerapporteerd of in het beste geval voorkomen.
- Investeer in Customer Relationship Management om consumenten een contactpunt te bieden waar zij terechtkunnen met vragen omtrent hun persoonlijke data en om te zorgen dat de persoonlijke band tussen retailer en consument niet hoeft te lijden onder de AVG.
- Wees transparant tegenover consumenten: communiceer duidelijk wat hun rechten zijn, hoe ze meer informatie kunnen verkrijgen en wat ze moeten doen om al hun data te laten verwijderen. In de nasleep van het schandaal omtrent Facebook en Cambridge Analytica, zijn zowel transparantie als eerlijkheid essentieel om klantenloyaliteit te garanderen en hen een veilig gevoel te geven op het web.
- Zet social media marketing en adverteren in om gepersonaliseerde content te verspreiden die consumenten geïnteresseerd en betrokken houdt, zonder dat zij daarbij het risico te lopen dat hun gegevens zomaar op straat komen te liggen. Data van Euromonitor International laat zien dat in Europa meer dan 60 procent van de personen tussen de 15 en 29 jaar oud dagelijks op social media zit. Shoppers die zo actief zijn op social media zullen dan ook meer voelen bij een Twitter-bericht van hun favoriete merk dan bij dagelijkse mails met onderwerpregels als ‘’Het is nog niet te laat…’’.
Foto: via Pixabay
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.uk.