Jeansgigant Levi’s boekte in het derde kwartaal van het lopende boekjaar een nettowinststijging van 15 procent naar 58 miljoen dollar (50,9 miljoen euro). Het Amerikaanse bedrijf dankte de groei aan betere bruto marges als gevolg van gestroomlijnde productielijnen en grotere groei van de retail- en groothandelsactiviteiten.

De omzet daalde echter met 1 procent naar 1,14 miljard dollar (1,00 miljoen euro) als gevolg van ongunstige wisselkoersen. Europa alleen kostte het bedrijf 10 procent omzet. Zonder de effecten van wisselkoersen meegerekend steeg de omzet met 7 procent.

De nieuwe damescollectie was met een twee-cijferige groei een groot succes in het derde kwartaal, zei topman Chip Bergh in een gesprek met WWD. “We zijn zeer opgewekt over de vroege reacties,” aldus Bergh, die zelfs spreekt van een herleving van denim in de damesmode.

Levi’s rapporteerde een retailgroei van 8 procent in het derde kwartaal, als gevolg van expansie in het retailnetwerk in Europa en Azië. In Europa groei de omzet met 2 procent, in Azië met 48 procent en in Noord- en Zuid-Amerika met 18 procent.

Bergh verwacht dat de vergelijkbare omzet in het vierde kwartaal te lijden zal hebben onder verkorte verkoopperiode. Met een week minder dan vorig jaar, zullen de resultaten in vergelijking tegenvallen, aldus Bergh. Ook zei hij dat alle retail lijdt onder minder toerisme en consumentenbestedingen, maar hij blijft vertrouwen houden in het feit dat de jaaromzet en brutowinst zullen groeien.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN