• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Levi’s breidt welzijnsprogramma uit, boekt herstel in Q3

Levi’s breidt welzijnsprogramma uit, boekt herstel in Q3

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Levi’s gaat het ter ere van het 25-jarig jubileum van de gedragscode met leveranciers zijn welzijnsprogramma verder uitbreiden.

De jeansmaker heeft zichzelf een aantal doelstellingen gesteld die voor 2025 moeten worden behaald. Zo wil het bedrijf het welzijnsprogramma uitbreiden naar 300.000 arbeiders, moet het programma worden doorgevoerd bij alle strategische leveranciers, en moet ruim 80 procent van de productievolume in welzijnsfabrieken worden geproduceerd.

Daarnaast wil Levi’s zijn welzijns best practices, -instrumenten en -richtlijnen delen met de rest van de branche om zodoende transparanter te worden en het effect en het bereik van de initiatieven van het programma te verzekeren. “We willen met het welzijnsinitiatief blijven dienen als katalysator voor verandering van de kledingindustrie door een nieuw standaard vast te stellen voor de waardering en investering in de levens van arbeiders,” zegt Levi’s voorzitter en CEO Chip Bergh in een verklaring.

Het welzijnsinitiatief werd in 2011 door Levi’s gelanceerd ten behoeve van de ontwikkeling van duurzaamheid en sociale voordelen voor arbeiders door direct met de werknemers van zijn leveranciers te werken. Het programma is een succes. Het bedrijf heeft aan leveranciers kunnen aantonen dat gezonde, financieel onderlegde arbeiders productiever zijn, wat zich weer vertaald in minder ziekte en personeelsverloop.

Herstel in het derde kwartaal

Levi’s rapporteerde afgelopen week een nettowinststijging van 69 procent in het derde kwartaal, mede dankzij kostenbesparingen en een stijgende omzet. Deze nam met 4 procent toe, grotendeels dankzij de toename van direct-to-consumer omzet.

De retailomzet - zowel van fysieke winkels als de online activiteiten -steeg met 14 procent. Het Amerikaanse bedrijf opende in het jaar tot 30 september 42 eigen winkels en werkt ook hard aan de groei van de online activiteiten.

Levi’s kampt al jaren met groeiende concurrentie van luxe jeansmerken en de opkomst van ‘athleisure’ kleding. Vooral vrouwen kiezen steeds vaker in hun vrije tijd voor meer comfort in de vorm van stretch- en yogabroeken. Daarom kondigde Levi’s vorige maand aan zijn iconisch 501 model in stretchstof te introduceren. Dit brengt risico’s met zich mee, want vaste klanten en denimpuristen zouden hierop kunnen afknappen.

Volgens Levi’s heeft het bedrijf de nieuwe stretchstof voor de 501 daarom met grote zorg ontwikkeld, en heeft hiervoor een jaar de tijd genomen. De nieuwe 501 moest namelijk op het origineel lijken, en volgens het bedrijf is dat gelukt. Het verschil voelt men slechts bij het aantrekken, en niet eerder, aldus Levi's.

In het kort:

  • Levi's nettowinst stijgt 69 procent in Q3
  • Omzet +4 procent
  • De retailomzet - zowel van fysieke winkels als de online activiteiten +14 procent

In oktober, de maand waarin denimbeurs Kingpins en de Global Denim Awards plaatsvinden, besteedt FashionUnited aandacht aan Denim. Voor alle artikelen over denim, klikt u hier.

Foto: Levi’s/Facebook

Denim
Levi's