• Home
  • Nieuws
  • Business
  • LVMH ontkent verkoop Marc Jacobs

LVMH ontkent verkoop Marc Jacobs

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Franse luxeconcern LVMH heeft geruchten dat Marc Jacobs ook te koop zou zijn ontkend. Men dacht dat het verlieslijdende Amerikaanse modemerk hetzelfde lot beschoren was als Donna Karan International, dat onlangs door LVMH verkocht is aan G-III Apparel Group voor 650 miljoen dollar (591,1 miljoen euro).

Ondanks de verkoop van Donna Karan gelooft het concern nog in de toekomst van Marc Jacobs. Tijdens een conference call vertelde CFO Jean-Jacques Guiony analisten dat er absoluut geen sprake is van een eventuele verkoop. “Het is niet te koop. Het is zelfs nooit in ons opgekomen. Wij geloven in de positionering van Marc Jacobs. Het gaat natuurlijk niet vanzelf, maar wij geloven in de lange-termijn waarde van het merk, en we zullen het blijven ontwikkelen en er een succes van maken,” aldus Guiony.

Stabiele winst in eerste halfjaar

Los gezien van moeizaam verlopende herstel van Marc Jacobs en het eveneens verlieslijdende Berluti kampt LVMH met dalende omzet van zijn mode- en lederwarendivisies en minder toerisme in Frankrijk als gevolg van de terroristische aanslagen in Parijs en Nice.

De nettowinst bleef in het eerste halfjaar van 2016 stabiel met 2,96 miljard euro, terwijl de omzet met 3 procent steeg naar 17,2 miljard euro.

De omzet van de mode- en lederwarendivisie, waarbinnen het Louis Vuitton merk goed is voor 50 procent van de groepsomzet - steeg met 2,2 procent naar 8,57 miljard euro. In het tweede kwartaal steeg de omzet van de divisie met 9 procent. Volgens Guiony presteerde Louis Vuitton het beste van alle modemerken - vergelijkbaar met het resultaat van vorig jaar - terwijl Fendi, Celine en Kenzo het ook bijzonder goed deden.

De omzetstijging van 9 procent in het tweede kwartaal was vooral te danken aan de forse omzet binnen de wijn- en alcoholdivisie. Deze groeide met 13 procent, terwijl de omzetgroei bij Sephora het resultaat van ‘selective retailing’ met 7 procent omhoog stuurde. Parfums en cosmetica boekten een groei van 6 procent, terwijl de horloges- en sieradendivisie een omzetstijging van 2 procent boekte.

De groep boekte in de eerste zes maanden van het lopende boekjaar de meeste groei in de Verengide Staten, waar deze in het tweede kwartaal op organische basis met 7 procent steeg. De Europese groei liep terug naar 3 procent door minder toerisme als gevolg van de terroristische aanslagen.

In Japan daalde de omzetgroei naar 5 procent, na een groei van 6 procent te hebben geboekt in het eerste kwartaal. In de rest van Azië steeg de omzet met 3 procent.

Volgens Guiony is het mondiale klimaat behoorlijk uitdagend. Vooral de wisselkoersschommelingen zorgen voor problemen, en deze kunnen niet opgelost worden door de prijzen aan te passen, aldus Guiony. “Dit betekent niet dat we geen macht over de prijsstelling meer hebben, maar het betekent wel dat we lange-termijn moeten denken als het op wisselkoersschommelingen in prijzen aankomt,” zei hij.

Louis Vuitton
LVMH