• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Mango’s omzet groeit 9,3 procent in 2014

Mango’s omzet groeit 9,3 procent in 2014

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De strategie van megastores en webshops lijkt te werken. Mango zag de omzet in 2014 met 9,3 procent stijgen naar 2,02 miljard euro. De verdiensten voor aftrek van interest, belastingen, afschrijvingen op activa en afschrijvingen op leningen en goodwill (Ebitda), kwamen uit op 223 miljoen euro.

Bijna 10 procent van de omzet is inmiddels afkomstig van verkoop via internet. Het afgelopen jaar opende de Spaanse modeketen webshops voor twaalf landen, wat het totaal aantal landen waar consumenten online kunnen shoppen op 76 brengt. Om de webshopstrategie te ondersteunen opende Mango eind vorig jaar een logistiek centrum in Duitsland. Zo moeten consumenten uit Duitsland en Duitslands buurlanden, hun pakketjes sneller bezorgd krijgen.

In een persbericht laat Mango weten dat de multi-channel strategie wordt voorgezet. Het komende jaar gaat het bedrijf online uitbreiden in Zuid-Amerika, Azië en Afrika. Ook gaat de modeketen investeren in het verbeteren van de 'online shopping experience'. Zo gaat Mango gebruik maken van augmented reality in apps.

Mango gaat meer megastores openen

Ook de de expansie van de megastores gaat door. Het concept, dat Mango in 2013 introduceerde, houdt in dat winkels tussen de 800 en 3000 vierkante meter groot zijn en dat alle, of bijna alle, modelijnen van het bedrijf in het pand verkocht worden. Het afgelopen jaar opende de modeketen 43 megastores. Voor dit jaar staan nog eens 75 winkelopeningen op de planning, onder andere in Milaan, Barcelona, en Dublin.

Mango heeft ook speciale mannenmodewinkels, 240 inmiddels in veertig landen. In 2014 opende het bedrijf negentig nieuwe filialen gericht op mannen.

Over Mango Kids is de modeketen te spreken. De kindermodelijn van het Spaanse bedrijf doet het vooral goed in Spanje, Duitsland, Nederland, Italië, Saoedi-Arabië, Rusland en Turkije.

Mango investeert 300 miljoen euro in 2015

Wat de verwachtingen voor het komende jaar zijn, maakt Mango nog niet bekend. Wel zegt het bedrijf 300 miljoen euro te gaan investeren in nieuwe winkels, verbouwingen van winkels, logistieke systemen en IT oplossingen.

Mango