• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Mango ziet omzet met 15,3 procent stijgen in 2015

Mango ziet omzet met 15,3 procent stijgen in 2015

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In boekjaar 2015 rapporteerde Mango MNG Holding een omzet van 2,327 miljard euro, wat neerkomt op een stijging van 15,3 procent. In 2014 bedroeg de omzet nog 2,017 miljard euro en een stijging van 9,3 procent. Oorspronkelijk waren de omzetverwachtingen ingezet op 13 procent.

"We hebben ons business model omgevormd om veel aantrekkelijker voor onze klanten te worden en hun vertrouwen te winnen. De inzet voor de groei ten koste van de winst op korte termijn werd gepland en zal resulteren in een terugkeer naar een grotere winstgevendheid in de komende jaren. We hebben het beste team om het uit te voeren ," aldus de vicevoorzitter van het bedrijf, Daniel López.

Volgens Mango was de groei in verkoop te danken aan ‘een geleidelijke voortzetting van het consolidatie van de commerciële transformatieproject’. De groep heeft in de afgelopen drie jaar 1,2 miljard euro geïnvesteerd in het project en daardoor kon het de totale verkoopoppervlakte uitbreiden met 300.000 vierkante meter door 164 megastores te openen.

Omzet Mango groeit dankzij megawinkels

Zeker 81 procent van de omzet kwam uit internationale activiteiten, tegenover 19 procent vanuit de binnenlandse markt. In Spanje, het land dat het hoogste aantal megastores heeft (25, red.) groeide de omzet met 20,1 procent, dankzij het nieuwe winkelformat.

Met het nieuwe winkelformat zet Mango in op zowel nationale als internationale expansie door middel van megastores, die in 2013 gelanceerd zijn. De winkels bieden alle of bijna alle lijnen van het merk; vrouwen-, mannen- en kindercollecties. Daarnaast is zowel het aanbod als de klantenervaring verbeterd.

In 2015 werden er 63 megastores geopend, waarmee het totaal aantal megawinkels op 164 kwam aan het einde van het jaar. Voor 2016 staan er 45 nieuwe winkels gepland. Aan het einde van 2015 had Mango in totaal 2.730 winkels in 109 landen. De totale verkoopoppervlakte kwam daarmee op 804.500 vierkante meter en dat is 100.000 vierkante meter meer dan vorig jaar.

Online verkoop stuwt omzetcijfers Mango

De omzet uit online verkoop blijft de totale omzet van de groep verhogen. Aan het einde van het jaar was de online omzet goed voor 10,7 procent van totale omzet. De online verkoop kwam uit op 234 miljoen euro, wat een stijging van 27 procent betekent. Inmiddels heeft Mango webwinkels in 83 landen. Vorig jaar focuste Mango de online expansie op Zuid-Amerika, Azië en Afrika, met als doel om het productaanbod in de landen waar al fysieke winkels zitten te verstevigen. Onlangs zijn de markten Egypte en Zuid-Afrika toegevoegd aan het netwerk, waarmee Mango nu vertegenwoordigd is op 5 continenten.

In 2015 heeft Mango flink ingezet op de omnichannelstrategie, ‘waarbij de klant het middelpunt werd van alle activiteiten. Vorig jaar werden er bijna 600.000 internetbestellingen opgehaald bij fysieke winkels, en er werden meer dan 540.000 orders in de winkels geplaatst via een iPad. Om aan de klantenbehoefte te voldoen op alle verkoopkanalen is dit jaar een nieuw logistiek centrum geopend in Lliçà d'Amunt (Barcelona). In het afgelopen jaar creëerde de groep maar liefst 838 nieuwe arbeidsplaatsen, waarvan 35 procent in Spanje. Mango heeft nu 16.625 werknemers wereldwijd.

Naast de omzetstijging steeg ook de winst. Mede door de sterke dollar en de investeringen die de groep deed werd er een winst geboekt van 4 miljoen euro, tegenover 107 miljoen euro vorig jaar. De impact van de dollar en de afgeschreven kosten door investeringen kostten de groep zo’n 100 miljoen euro. De wisselkoerscorrecties waren goed voor 70 miljoen euro, terwijl de afschrijvingen zo’n 30 miljoen euro kosten. De EBITDA van Mango MNG Holding 170 miljoen euro, tegenover 223 miljoen euro vorig jaar.

Mango werd opgericht in 1984 en is inmiddels een van de grote modegroepen in de wereld. Aan het einde van 2015 had het bedrijf uit Barcelona een uitgebreid netwerk van 2.730 winkels in 109 landen, waarvan 1.567 zijn franchise-vestigingen.

Beeld: Mango

Mango