• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Mexx ging ten onder aan oninspirerende collecties en slecht bestuur

Mexx ging ten onder aan oninspirerende collecties en slecht bestuur

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Hoewel hij nog steeds onderzoek doet naar de oorzaak van het faillissement van Mexx, schrijft Frits Kemp, curator van het modemerk, in zijn faillissementsverslag wel dat hij het aantal bestuurswisselingen zorgwekkend hoog vond. Ook schrijft hij dat het bestuur vooral leek te zijn gedreven door angst voor mogelijke persoonlijke gevolgen van het faillissement en niet door een wens om delen van de onderneming te behouden.

Het probleem van Mexx was volgens Kemp in eerste instantie de collecties. Tot begin jaren nul ging het goed met het van oorsprong Nederlandse modemerk. Mexx kwam toen in handen van het Amerikaanse Liz Claiborne. Het merk opende winkels in de Verenigde Staten - waaronder een monobrandstore op Fifth Avenue in New York - en een prestigieus hoofdkantoor aan de A4, tussen Amsterdam en Schiphol. Dit kantoorgebouw, met een oppervlakte van 12.032 vierkante meter, verspreid over zes verdiepingen, koste Mexx per jaar 2,25 miljoen euro

In 2011 kocht een ander Amerikaans bedrijf, the Gores Group, het merk. Maar toen kampte het bedrijf al met tegenvallers. De collecties werden als ongeïnspireerd ervaren en de concurrentie van fast fashion ketens zoals Zara en H&M was erg groot. Mexx werd een merk dat in het ongedefinieerde midden lag; ergens tussen goedkopere aanbieders en luxemerken in. Die positie maakte het, volgens Kemp, moeilijk om een onderscheidend imago te handhaven.

Na de overname door the Gores Group werden allerlei plannen ontwikkeld en nieuwe marketingactiviteiten ontplooid. Zo werd bijvoorbeeld de Nederlandse actrice Carice van Houten ingehuurd voor een marketingcampagne. De gewenste verbeteringen lieten zich niet zien. In 2012 was in de totale groep sprake van een verlies van 86 miljoen euro en in 2013 een verlies van 82 miljoen euro op een omzet van 452 miljoen.

Vernieuwde collecties konden Mexx niet meer redden

In 2013 werd een nieuwe ontwerpster aangesteld, van wie veel werd verwacht. Maar de curator meent dat de sterke focus op een wijziging van de collectie onvoldoende werd ondersteund door noodzakelijke herstructureringen. Tijdens en na de overname door Gores kenmerkte de organisatie zich, volgens betrokkenen, door een onderbezet en zwak bestuur. Er was geen duidelijke en consistente visie. Door snelle personele wisselingen was er geen goede basis voor continuïteit en werden verantwoordelijkheden verkeerd ingevuld, schrijft Kemp in zijn faillissementsverslag.

Begin 2014 sloot Mexx de webwinkel. Ook de collecties moesten weer fris en vernieuwend worden, met een focus op Amsterdam, waar het merk vandaan komt. In augustus 2014 kwam de vernieuwde collectie in de winkels. Dat is volgens Kemp te laat geweest.

The Gores Group trok het infuus uit Mexx

Beslissingen over financiën – met name het beschikbaar stellen van gelden – werden door the Gores Group genomen. Het bestuur van Mexx heeft tegen de curator gezegd dat het Amerikaanse moederbedrijf eigenlijk altijd een nieuwe financiering verstrekte als daar behoefte aan was. Er was sprake van een infuus, een drip feed

In november van 2014 werd voor het eerst duidelijk dat the Gores Group daartoe niet meer bereid was. Er werden nog enkele vergeefse besprekingen gevoerd. Omdat Mexx in acute liquiditeitsproblemen kwam en het bestuur geen nieuwe verplichtingen meer durfde aan te gaan, werd kort daarna het faillissement aangevraagd.

Volgens de curator kwam de bekendmaking door de media volkomen onverwacht en veroorzaakte het bij het personeel en retailers een paniekreactie. Niemand wist dat het faillissement werd aangevraagd. Kemp werd volgens eigen zeggen overspoelt met berichten en verzoeken van retail- en whole sale afnemers, meer dan honderd leveranciers, financiers, pandhouders en verhuurders van bedrijfs- en winkelruimten. Ook de buitenlandse entiteiten verlangden informatie, net als de bijna tweeduizend werknemers in het buitenland.

Eroglu Holding betaalde 21 miljoen euro voor doorstart Mexx

Eind januari werd een koper gevonden voor het modebedrijf. Het Turkse kleding- en retailbedrijf Eroglu Holding betaalde 21 miljoen euro voor het merk. Ter vergelijking: toen de oprichter van Mexx, Rattan Chadha, het bedrijf verkocht aan Liz Clairborne, kreeg hij daar 430 miljoen dollar voor (393 miljoen euro). Als onderdeel van de doorstart is bedongen dat minimaal 160 werknemers onmiddellijk een nieuwe arbeidsovereenkomst krijgen aangeboden.

Acht van de in totaal negentien Nederlandse winkels maken onderdeel uit van de doorstart, te weten: Amersfoort, Amsterdam Schiphol Plaza, Den Bosch, Den Haag, Haarlem, Maastricht, Nijmegen en Roermond.

Ook 32 shop-in-shops in V&D maken deel uit van de doorstart. Over de concession stores ontstond nog wat heibel. Betalingen van consumenten worden geïncasseerd via het kassasysteem van V&D, waarna het warenhuis de gerealiseerde omzet na aftrek van de variabele huurprijs aan Mexx dient af te dragen. Dit gebeurde echter niet na de faillissementsuitspraak van Mexx. De curator wijt die strubbelingen aan de precaire financiële positie van V&D. De zaak is inmiddels opgelost.

Faillissement
Mexx