Minder omzet voor Prada in 2014

Minder vraag in Europa, Macau en Hongkong heeft de Prada Group 1 procent minder omzet gekost in 2014. De Italiaanse modegroep rapporteerde een voorlopige jaaromzet van 3,55 miljard euro.

Het merk Prada, dat 83 procent van de totale groepsomzet vertegenwoordigt, rapporteerde een omzetdaling van 1,7 procent. Miu Miu boekte een omzetstijging van 4 procent, dankzij een goed resultaat in alle markten behalve Europa. Het schoenenmerk Church's rapporteerde een omzetstijging van 14,8 procent, terwijl Car Shoe de omzet met 12,7 procent zag stijgen.

"Tijdens boekjaar 2014 hadden we te maken met een onzekere en gecompliceerde politieke en economische omgeving. Deze situatie heeft voor een tijdelijke vertraging van de groei gezorgd, maar zal geen invloed hebben op onze middel- en langetermijndoelstellingen," zei topman Patrizio Bertelli in een verklaring.

Bertelli zei dat de groep zich de komende tijd zal concentreren op investeringen op het gebied van marketing, productie en retail en dat de kosten goed in de gaten zouden worden gehouden om de winstmarges te waarborgen.

Dalingen in Verre Oosten en Europa

In de tweede helft van 2014 verslechterden de markten in het Verre Oosten. De omzet in de regio Azië Pacfic daalde met 5 procent als gevolg van de politieke onrust in Hongkong en Macau. De timing van het Chinese Nieuwjaar had ook ongunstige gevolgen voor de omzet, aldus de groep. In Europa daalde de omzet met 1 procent, maar in het vierde kwartaal was een verbetering waar te nemen.

Ook Noord- en Zuid-Amerika boekten meer groei in het vierde kwartaal. De regio realiseerde gedurende het jaar een omzetgroei van 8 procent. In Japan, waar de groei ook in het vierde kwartaal toenam, steeg de omzet met 8 procent (+13 procent tegen constante wisselkoersen), terwijl het Midden-Oosten een stijging van 10 procent boekte.

De groep telde aan het eind van het jaar 594 eigen winkels met een omzet van 2,98 miljard euro, vergelijkbaar met het jaar ervoor. Prada heeft het afgelopen jaar de groothandelsactiviteiten in Europa en Noord- en Zuid-Amerika verminderd en het eigen retailnetwerk uitgebreid. Dat was ook merkbaar in de cijfers. De omzet uit groothandelsactiviteiten daalde met 4 procent naar 532 miljoen euro.

De groep zal de definitieve resultaten voor 2014 op 26 maart bekend maken.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN