Het Oostenrijkse Wolford boekte in de eerde helft van het lopende boekjaar een omzet van 72,6 miljoen euro, een daling van bijna drie procent. De luxe beenmodespecialist weet de daling aan een moeizaam economisch klimaat sinds september en slecht weer.

In Duitsland, de grootste markt van het bedrijf, daalde de omzet in de zes maanden tot 31 oktober met 5 procent. In de Verenigde Staten, de tweede grootste markt van Wolford, daalde deze met 7 procent. Ook in Frankrijk, met 10 procent van de totaalomzet de vierde grootste markt van het merk, daalde omzet met 6 procent. Door de politieke onrust daalde de omzet in Oost Europa en Oekraïne ondertussen met maar liefst 19 procent.

Zuid Europese landen als Italië en Spanje deden het beduidend beter. Daar steeg de omzet respectievelijk met 11 procent en 15 procent. Ook in Azië groeide de omzet met 10 procent.

De omzet uit mondiale groothandelsactiviteiten name met 8 procent af, terwijl de retailomzet een kleine sprong van 1 procent maakte. Voor Wolford is dit laatste goed nieuws, gezien het in deze periode meerdere filialen sloot, hetgeen leidde tot een omzetvermindering van 2,4 miljoen euro. De online omzet groeide ondertussen met 24 procent.

Goed nieuws was in deze periode ook het herstel van de winstcijfers. Dankzij kostenbesparingen en de sluiting van verlieslijdende filialen is Wolford weer winstgevend. De brutowinst bedroeg 3,17 miljoen euro, vergeleken met een verlies van 2,3 miljoen euro gedurende dezelfde periode vorig jaar.

Wolford zegt zich nu te concentreren op operationele winstgevendheid. Onlangs benoemde het bedrijf de ontwerper Grit Seymour om de creatieve leiding over het bedrijf te nemen, zowel wat de collecties betreft als de uitstraling van het bedrijf naar de consument.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN