• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Mode- en schoenenindustrie groeit slechts 3,8 procent in 2016

Mode- en schoenenindustrie groeit slechts 3,8 procent in 2016

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De mondiale mode- en schoenenindustrie was in 2016 goed voor een waarde van 1,7 biljoen dollar (1,6 biljoen euro). Daarmee groeide de industrie met 3,8 procent: het laagste percentage sinds 2008. Een jaar eerder bedroeg de groei 4,5 procent. Dat blijkt uit cijfers van Euromonitor.

Volgens Euromonitor heeft de mode- en schoenenindustrie de groei voor een groot deel te danken aan de sterke vraag naar sportmode. De vraag naar deze categorie steeg in het afgelopen jaar namelijk met maar liefst 7 procent. Het was de derde keer op rij dat deze categorie groei rapporteerde. “Zowel schoenen als mode die op sport zijn geïnspireerd zitten in de lift, met een groei van 10 procent in de categorie schoenen en een groei van 6 procent voor kleding,” liet Euromonitor analyste Bernadette Kissane aan Women’s Wear Daily WWD) weten.

De aanhoudende populariteit van de athleisure trend wordt volgens Kissane mede in stand gehouden dankzij het gegroeide aanbod. Merken als Nike en Adidas gaan steeds vaker samenwerkingen aan met (luxe)modemerken, waardoor consumenten die fan zijn van de trend veel keus hebben uit merken en items. Verwacht wordt dat de groei tot 2021 nog zal aanhouden, met een percentage van 2 procent per jaar.

Verder bleek uit de cijfers dat ook kindermode een goed jaar achter de rug heeft, wat terugkwam in de groei van 6 procent die deze categorie doormaakte. Tot slot lieten de cijfers nog zien dat mannenmode sterker was gegroeid dan vrouwenmode in 2016.

Beeld: Adidas Facebook

Athleisure
Sportkleding