• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Modeconcern SMCP zakt in de rode cijfers door tegenvallende prestaties in China

Modeconcern SMCP zakt in de rode cijfers door tegenvallende prestaties in China

Door AFP

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business
Sandro winkel. Credits: FashionUnited.

De modegroep SMCP (Sandro, Maje, Claudie Pierlot en Fursac) rapporteert een nettoverlies van meer dan 23 miljoen euro in 2024 als gevolg van tegenvallende prestaties op de Chinese markt, ondanks verbetering in de tweede helft van het jaar.

Samenvatting
  • SMCP rapporteert een nettoverlies van meer dan 23 miljoen euro in 2024, hoofdzakelijk door tegenvallende resultaten in China.
  • De omzet daalde met 1,5 procent tot 1,2 miljard euro, ondanks groei in andere regio's.
  • SMCP sloot 80 winkels, waarvan 65 in China, om het netwerk aan te passen aan de veranderende Chinese markt.

In 2023 bedroeg de nettowinst 11 miljoen euro, vergeleken met 51 miljoen euro in 2022.

In 2024 daalde de omzet van de groep met 1,5 procent tot 1,2 miljard euro, aldus het bedrijf in een verklaring die donderdag werd gepubliceerd.

In drie van de vier regio's waar de groep aanwezig is, groeide de business (plus 1,1 procent in Frankrijk, plus 3,7 procent in Europa - exclusief Frankrijk -, het Midden-Oosten en Afrika en plus 5,4 procent in Amerika). In Azië-Pacific daalde de winkelomzet echter met 18,5 procent.

"Als we de prestaties in China isoleren, zien we over het hele jaar een positieve prestatie, en zelfs een nog positievere in het vierde kwartaal", vertelde CEO Isabelle Guichot aan AFP.

In deze periode steeg de omzet met 1,9 procent en met 4,7 procent exclusief de Chinese markt.

SMCP werkt al enkele jaren aan de optimalisatie van haar winkelnetwerk en sloot in 2024 80 eigen vestigingen, waaronder 65 in China.

"De Chinese consumptie zal de komende jaren niet meer dezelfde zijn, we hadden waarschijnlijk een te groot netwerk (...) dat we hebben aangepast aan het potentieel van de Chinese markt", legde mevrouw Guichot uit.

Qua merken doet Sandro het het beste met een stabiele omzet (plus 0,6 procent), gevolgd door Maje (min 0,9 procent). De gezamenlijke omzet van Claudie Pierlot en Fursac daalde met 11 procent.

"In een verslechterde omgeving doen de meest mondiale merken, de krachtigere merken met een bredere geografische aanwezigheid, het beter", merkte Isabelle Guichot op. Vooral Fursac, dat "meer gericht is op Frankrijk", leed onder de periode van de Olympische Spelen in Parijs, aldus de algemeen directeur.

"Voor ons was het een belangrijk overgangsjaar, in een situatie die complex blijft en waar we best trots op zijn, omdat we de kracht van onze groep hebben laten zien", voegde ze eraan toe, verwijzend naar de daling van 49 miljoen euro van de schuld van de groep, tot 237 miljoen euro eind 2024.

SMCP is aanwezig in 49 landen, met een netwerk van meer dan 1.600 winkels wereldwijd.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.fr. Dit artikel is vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.

Claudie Pierlot
Fursac
Maje
Sandro
SMCP