• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Moncler boekt hoger dan verwachte omzet in H1

Moncler boekt hoger dan verwachte omzet in H1

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Italiaanse luxe modemerk Moncler overtrof verwachtingen met een omzetstijging van 17 procent in het eerste halfjaar van 2016 naar 346,5 miljoen euro, mede geholpen door flinke omzet in China. Analisten hadden volgens Reuters een schatting gemaakt van 343 miljoen euro.

Daarentegen daalde de winst met 1,1 procent naar 33,6 miljoen euro. Het bedrijf besteedde in totaal 28,9 miljoen aan de opening van vestigingen in onder andere Londen, en later dit jaar in New York en Seoul. Moncler topman Remo Ruffini zei dat er in de tweede helft van het jaar minstens negen winkels bij zouden komen. Voorts benadrukte hij in een conference call met analisten dat de vrije cashflow voor het eerst positief was en dat het bedrijf zijn schuld met 90,4 miljoen euro had verminderd. De nettoschuld bedraagt nu 84,8 miljoen euro.

Mondiale groei

De omzet steeg in de regio Europa, het Midden-Oosten en Afrika met 7 procent naar 105,8 miljoen euro. Het gebied vertegenwoordigt ruim 30 procent van de totaalomzet, en dankte de groei met name aan het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Brexit zorgde voor een versnelde groei in Engeland vanwege de koersvermindering en toegenomen toerisme.

In Azië en de rest van de wereld steeg de omzet met maar liefst 30 procent naar 134 miljoen euro. Met name China en Japan zagen een bovengemiddelde groei. In Japan hielp de opening van een flagshipstore in Ginza afgelopen oktober de omzet te verhogen, terwijl Taiwan, Macao, Singapore en Hongkong ook goede groei boekten.

In Noord- en Zuid-Amerika groeide de omzet met 23 procent naar 52,5 miljoen euro. De regio vertegenwoordigt slechts 15,2 procent van de totaalomzet, maar Moncler heeft onlangs winkels geopend In New York, San Francisco, en Washington en heeft zijn bestaande winkel in Miami verhuisd naar een betere locatie. Hoofd retail Andrea Tieghi zei dat de focus ligt op minder winkels, maar op betere locaties.

De retailomzet steeg met 22 procent naar 245,9 miljoen euro, terwijl de omzet uit groothandelsactiviteiten met 7 procent toenam naar 100,6 miljoen euro. De openingen van zes shop-in-shops in Noord-Amerikaanse warenhuizen als Bergdorf Goodman, Saks Fifth Avenue en Neiman Marcus, droeg grotendeels bij aan deze groei.

Moncler is van plan in 2017 nieuwe markten aan te boren in Scandinavië, het Midden-Oosten en Australië. Momenteel telt het bedrijf 179 eigen winkels, zes meer dan een jaar geleden, en 26 shop-in-shops, een stijging van twee ten opzichte van vorig jaar.

De vooruitzichten voor de rest van het jaar zijn, ondanks een onzeker retailklimaat, overwegend positief. “Hoewel het macro-economische en politieke klimaat onzeker en onvoorspelbaar blijft, geloof ik dat de strategische projecten die we in onze collecties uitvoeren, de ontwikkelingen van product categorieën die onze kernactiviteiten complementeren, en onze activiteiten in het retailnetwerk, ons merk zullen blijven versterken,” zei Ruffini. “Ik ben er daarom van overtuigd dat onze resultaten in 2016 zullen toenemen.”

Moncler