• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Moncler overtreft verwachtingen, groeit minder hard in Q4

Moncler overtreft verwachtingen, groeit minder hard in Q4

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Ook Moncler heeft het als gevolg van een daling in toerisme en een ongebruikelijk zachte winter in de Verenigde Staten moeten ontgelden in het vierde kwartaal van 2015. Het Italiaanse modehuis rapporteerde een vergelijkbare omzetstijging van 6 procent in het vierde kwartaal, ten opzichte van 13 procent in de eerste negen maanden.

Het bedrijf boekte een ebitda van 300 miljoen euro, iets hoger dan de markt had voorspeld. De winst groeide gedurende het jaar met 29 procent, vergeleken met een winstgroei van 53 procent in de eerste zes maanden van het jaar. De omzet steeg met 27 procent naar 880,4 miljoen euro, meer dan de 868 miljoen die analisten volgens een peiling van Reuters hadden voorspeld.

De omzet in de eigen winkels steeg met 33 procent maar daalde in de groothandel met 5 procent. Moncler zei dat het van plan is winkels te blijven openen en het assortiment te diversificeren. Deze investeringen zouden de marges positief kunnen beïnvloeden, maar Moncler gaf geen verdere toelichting.

Onzekerheid over 2016

Het bedrijf wilde niets kwijt over verwachtingen voor boekjaar 2016, maar zei dat het tevreden zou zijn met een groei van om en nabij de vijf procent. Volgens COO Luciano Santel is de planning van de bedrijfsvoering daarop gebaseerd.

Net als andere luxebedrijven heeft Moncler te maken met minder vraag van Chinese consumenten, en lage olieprijzen die de koopkracht van consumenten uit Rusland en het Midden-Oosten dempt. Daarnaast komen er sinds de terroristische aanvallen in Parijs vorig jaar minder toeristen naar Europa.

Moncler