Moncler overtreft verwachtingen in 2014

Het Italiaanse modehuis Moncler SpA, bekend om zijn luxe donzen jassen, realiseerde in 2014 een nettowinst van 71 procent naar 130,3 miljoen euro en een EBITDA van 232,9 miljoen euro. Analisten hadden volgens Bloomberg een EBITDA van 222,8 miljoen euro verwacht. De jaaromzet steeg, met name dankzij een grote omzetstijging in de laatste maanden van het jaar, met 21 procent naar 694,2 miljoen euro.

Na bekendmaking van de cijfers stegen de aandelen van het bedrijf, dat eind 2013 naar de beurs ging, met 0,6 procent 13,39 euro per aandeel op de beurs van Milaan.

Moncler overtreft verwachtingen in 2014

Moncler topman Remo Ruffini zei vertrouwen te hebben in de toekomst van het bedrijf, 'ondanks een aantal onzekerheden in de wereld'. "Moncler's merkbeleving is sterker geworden in alle markten waar wij actief zijn, we concentreren ons op de uitmuntendheid van ons product en op de uitbreiding van winkels van topkwaliteit. We hebben nu twintig nieuwe locaties gevonden die in de loop van volgend jaar zullen worden geopend, waaronder een flagship store in Tokyo Ginza," zei Ruffini in een verklaring.

Groei in het buitenland

Het bedrijf boekte twee-cijferige groei in alle markten. In Noord- en Zuid-Amerika en Canada steeg de omzet tegen constante wisselkoersen met 42 procent. Moncler opende het afgelopen jaar zes nieuwe winkels in de regio.

In Azië groeide de omzet tegen constante wisselkoersen met 35 procent, met name dankzij flinke omzet in China en Japan. Met de huidige wisselkoersen meegerekend, leed het gebied onder de zwakke yen. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika steeg met de omzet met 16 procent. Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland deden het bijzonder goed, aldus Moncler. Alleen in thuisland Italië bleef de omzet gelijk met vorig jaar.

Omzet uit het retailnetwerk steeg in 2014 met 29 procent naar 430,7 miljoen euro, terwijl de omzet uit groothandelsactiviteiten met 7 procent toenam naar 263,5 miljoen euro. De vergelijkbare omzet groeide met 8 procent en nam vooral toe in het vierde kwartaal.

Moncler telde aan het eind van het jaar 172 monobrandwinkels, waarvan 134 eigen boetieks.

Er is voor Moncler nog veel ruimte voor groei in internationale markten, meldt de groep in het jaarverslag. Het merk is van plan zijn retailnetwerk in Noord-Amerika, Japan en Zuid-Oost Azië uit te breiden en de meer volgroeide markten te consolideren. Ook is het van plan de groothandelsactiviteiten enigszins uit te breiden in luxe warenhuizen en modeboetieks.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN