• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Mulberry in het rood, maar blijft groeien in H1

Mulberry in het rood, maar blijft groeien in H1

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Ondanks een brutoverlies van 500.000 pond (588.776 euro) in de eerste helft van het lopende boekjaar, zag de Britse tassenmaker Mulberry de omzet met 10 procent stijgen naar 74,5 miljoen pond dankzij een toename van toerisme in Londen, dat door de zwakte van de pond nu veel goedkoper is geworden voor buitenlanders. Het bedrijf maakte tevens bekend dat het een joint venture was aangegaan in Azië om daar te kunnen uitbreiden.

Mulberry investeerde 1 miljoen pond (1,18 miljoen euro) in de nieuwe collectie van de hand van Johnny Coca, waardoor de bescheiden brutowinst van 100.000 pond in de eerste helft van dit jaar in de min glipte.

Coca, die vorig jaar van Celine overstapte naar Mulberry, boekt succes met zijn nieuwe ontwerpen. De Clifton tassen en de nieuwe versie van de razend populaire Bayswater tas doen het erg goed, aldus het bedrijf.

De investering in de nieuwe collectie had ook zeer positieve gevolgen voor de groothandel; de omzet hiervan steeg met 10 procent tegenover een verlies van 11 procent in dezelfde periode vorig jaar.

Lagere prijzen drijven omzet

De ongunstige wisselkoers speelde Mulberry ook parten in het afgelopen halfjaar. Net als veel andere luxemerken heeft dit een negatief effect op de winstcijfers, maar in tegenstelling tot andere luxebedrijven is Mulberry niet van plan zijn prijzen te verhogen.

Mulberry verloor in het verleden veel trouwe klanten toen voormalig CEO Bruno Guillon het bedrijf naar een hoger luxeniveau probeerde te tillen en de prijzen toen flink verhoogde. Huidig CEO Thierry Andretta denkt daar heel anders over. Hij heeft de prijzen van een groot deel van de collectie inmiddels weer verlaagd, en met groot succes. Klanten keerden weer terug, wat zich ook in het afgelopen halfjaar vertaalde naar een omzetgroei van 10 procent. “We zijn volkomen gecommitteerd aan de handhaving van een prijsklassen van 500 tot 995 pond voor 75 procent van onze tassen,” aldus Andretta.

De retailomzet in het Verenigd Koninkrijk, de grootste afzetmarkt van het merk, steeg met 12 procent naar 55,4 miljoen pond, terwijl de vergelijkbare omzet met 7 procent steeg. De digitale omzet groeide met maar liefst 32 procent.

Mulberry zei ook dat het gaat investeren in groei in Azië. Het bedrijf heeft een meerderheidsbelang genomen in een nieuwe joint venture met het Chinese Challice Limited, waarmee het wil uitbreiden in China, Hongkong en Taiwan. Hiervoor zou het 3 miljoen pond opzij zetten.

De nieuwe investering zal naar verwachting zorgen voor verlieslating voor de komende twee jaar. Mulberry waarschuwde dat het derhalve voor het komende jaar een groter verlies verwacht, ook mede door de lage pond die de kosten in buitenlandse dochterondernemingen zal drijven. Het bedrijf voorspelt dat kosten zullen oplopen tot 3 miljoen pond.

In het kort

Verlies

500,000 pond

Omzet

74,5 miljoen pond
  • Omzetgroei dankzij lagere prijzen, meer toerisme naar Londen vanwege lage pond en goed ontvangst nieuwe collectie
  • Prijzen van 75 procent van de collectie blijven onder 1000 pond
  • Uitbreiding in Azië met Chinese joint venture
  • Investeringen zullen winst voorlopig blijven drukken

Foto: Mulberry via Facebook

Mulberry