• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Mulberry weer winstgevend in H1

Mulberry weer winstgevend in H1

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Mulberry vertoont tekenen van herstel. Het Britse modehuis, dat de afgelopen paar jaar met dalende omzet kampte en diverse winstwaarschuwingen gaf, is weer winstgevend geworden. De brutowinst in het eerste halfjaar bedroeg 100,000 pond (138,173 euro), vergeleken met een verlies van 1,1 miljoen pond in dezelfde periode vorig jaar.

Het bedrijf dankte de winststijging aan de aanpassing van prijzen van de tassencollectie. In feite was dit ook waarom Mulberry in eerste instantie in de problemen verzeild raakte. Voormalig CEO Bruno Guillon wilde wedijveren met merken als Hermès, waar hij voorheen had gewerkt, en besloot de prijzen van de tassen flink op te schroeven. De strategie was geen succes en het merk verloor veel vaste klanten. De winstwaarschuwingen volgden elkaar als gevolg in rap tempo op en Guillon moest opstappen.

Onder leiding van Thierry Andretta moesten de prijzen weer ‘democratisch’ worden, hetgeen zijn vruchten lijkt af te werpen. Vooral in Groot Brittannië zijn er duidelijke tekenen van herstel.

Grote verwachtingen van Johnny Coca

Mulberry zat sinds het vertrek van Emma Hill in 2013 zonder creatief directeur. Afgelopen juli werd Johnny Coca, voorheen werkzaam bij modehuis Céline, benoemd als creatief directeur en aanstaande februari zal hij zijn eerste collectie voor het merk presenteren. Dat de verwachtingen groot zijn is zacht uitgedrukt. Het is immers lang geleden dat Mulberry een it-tas op de markt bracht, zoals de populaire Alexa, vernoemd naar model Alexa Chung.

De modebranche houdt de adem voorlopig nog in en wacht af. Zo blijkt uit de omzetcijfers uit groothandelsactiviteiten voor het eerste halfjaar. Deze daalden met 11 procent, omdat Aziatische distributeurs de kat nog uit de boom kijken en de nieuwe collectie van Coca afwachten.

De omzet groeide met 5 procent naar 67,8 miljoen pond (93,7 miljoen euro), deels dankzij een stijging van 20 procent van de online omzet. Deze vertegenwoordigt inmiddels 12 procent van de totale omzet. De vergelijkbare omzet steeg in de tien weken tot 5 december met 5 procent.

Aandelen in het bedrijf stegen iets na bekendmaking van de resultaten, maar eindigden nagenoeg onveranderd op 921 pence per aandeel.

Mulberry