• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Nederlandse markt staat voor Mango niet ter discussie

Nederlandse markt staat voor Mango niet ter discussie

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Ondanks de miljoenenverliezen op de Nederlandse markt is Mango niet van plan om Nederland te verlaten. Dat heeft een woordvoerder van de Spaanse keten aan RTL Z laten weten.

Hoewel Mango wereldwijd een omzetstijging van 15,3 procent tot 2,3 miljard euro boekte in het afgelopen jaar zag de Nederlandse markt er iets anders uit, blijkt uit research van RTL Z. In Nederland -een relatief kleine markt met 37 winkels- rapporteerde de keten een omzet van 40 miljoen euro. Dat was een verlies van 2,3 miljoen euro. Het verlies was voornamelijk het gevolg van het faillissement van V&D, dat Mango 667.000 euro kostte.

In de afgelopen 4 jaar was de Nederlandse tak van Mango verlieslijdend ; het totale verlies komt uit op ruim 12 miljoen. Zo werd er in 2012 3,2 miljoen verlies geleden, in 2013 was dat 5,3 miljoen en in 2014 rapporteerde Mango 1,6 miljoen euro.

De verliezen zijn volgens Mango toe te schrijven aan de introductie van het nieuwe mega-store concept en de valuta-effecten. Wereldwijd boekte Mango juist een winst van 4 miljoen euro. "Mango gaat geen winkels sluiten in Nederland, gaat geen werknemers ontslaan, en zal zich niet terugtrekken uit Nederland," zegt woordvoerder Marta Soler tegen RTL Z.

Mango blijft in Nederland ondanks verliezen

”We hebben ons business model omgevormd om veel aantrekkelijker voor onze klanten te worden en hun vertrouwen te winnen. De inzet voor de groei ten koste van de winst op korte termijn werd gepland en zal resulteren in een terugkeer naar een grotere winstgevendheid in de komende jaren," zei vicevoorzitter van Mango Daniel López vorige maand bij de publicatie van de jaarcijfers. De groep heeft in de afgelopen 3 jaar 1,2 miljard euro geïnvesteerd in het project en daardoor kon het de totale verkoopoppervlakte uitbreiden met 300.000 vierkante meter door 164 megastores te openen.

Met het nieuwe winkelformat ‘Megastores’dat in 2013 gelanceerd werd zet Mango in op zowel nationale als internationale expansie. De winkels bieden alle of bijna alle lijnen van het merk; vrouwen-, mannen- en kindercollecties. In 2015 werden er 63 megastores geopend, waarmee het totaal aantal megawinkels op 164 kwam aan het einde van het jaar.

Mango werd opgericht in 1984 door de Spaanse ondernemer Isak Andic en is inmiddels een van de grote modegroepen in de wereld. Aan het einde van 2015 had het bedrijf uit Barcelona een uitgebreid netwerk van 2.730 winkels in 109 landen, waarvan 1.567 zijn franchise-vestigingen. In Nederland zijn 37 winkels van Mango gevestigd. De keten telt wereldwijd ruim 16.000 medewerkers.

Beeld: Mango

Mango