• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Netto inkomen Kering schiet omhoog met 108,1 procent in FY2018

Netto inkomen Kering schiet omhoog met 108,1 procent in FY2018

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De groei bij Kering heeft doorgezet in 2018, zo blijkt uit de gerapporteerde jaarcijfers. De groep heeft de omzet opgevoerd met 26 procent en het netto inkomen steeg zelfs met 108,1 procent.

Kering behaalde een omzet van 13,66 miljard euro in het boekjaar. Gucci droeg hier het grootste gedeelte aan bij met een omzet van 8,2 miljard euro door een toename van 33,4 procent en blijft het topmerk in het portfolio van de luxegroep. Naast Gucci leverde Saint Laurent een goede omzetgroei van 16,1 procent. Hierdoor werd de omzet van het merk opgevoerd naar 1,7 miljard euro. Bij Bottega Veneta werd een daling van 5,7 procent te zien in de omzet. De omzet kwam bij het merk neer op 1,1 miljard euro in het boekjaar 2018. Kering schrijft de daling af aan de afname van toerisme in West-Europa. Het merk is positief over het huidige boekjaar door het debuut van de nieuwe creatief directeur Daniel Lee.

FY Kering: 26 procent omzetgroei, Gucci blijft topmerk

De overige merken die door Kering worden gebundeld in het jaarverslag, leverden een omzet van 2,1 miljard euro door een stijging van 29,8 procent in het boekjaar. De stijging werd voornamelijk gestuwd door Balenciaga en Alexander McQueen. Kering heeft McQ, Brioni, Boucheron, Pomellato, Dodo, Qeelin, Ulysse Nardin, Girard-Perregaux en Kering Eyewear in het portfolio. Laatstgenoemde behaalde een omzet van 391 miljoen euro na aftrek van de royalties die aan de merken betaald moeten worden waarvan Kering de brillen produceert. Ontwerper Stella McCartney kocht tijdens het boekjaar 2018 het aandeel van Kering in haar gelijknamige merk terug en is hierdoor nog de enige eigenaar van het modehuis.

Kering heeft vertrouwen in het huidige boekjaar, zo blijkt uit het jaarverslag. “Kering heeft een sterke fundering en een gebalanceerd portfolio van hedendaagse merken met veel potentie en duidelijke prioriteiten,” aldus het verslag. Vanwege de politieke en economische onzekerheden in veel gebieden is Kering echter voorzichtig en van plan om in 2019 strategische maatregelen door te zetten die het de afgelopen jaren met succes heeft geïmplementeerd. Een schatting op het gebied van omzet of netto inkomen wordt niet gemaakt door de luxegroep.

Beeld: Gucci website

Alexander McQueen
Balenciaga
Bottega Veneta
Gucci
Kering
Saint Laurent