Nike Inc. rapporteerde voor het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een omzetstijging van 7 procent naar 10,7 miljard dollar (9,7 miljard euro), terwijl de nettowinst met 25 procent groeide naar 1,4 miljard dollar (1,3 miljard euro).

Volgens het Amerikaanse sportbedrijf was Nike Direct, de direct-to-consumer activiteiten van het bedrijf, hier grotendeels verantwoordelijk voor. De “Consumer Direct Offense” strategie, die Nike in juni 2017 bekend maakte, heeft de sportspecialist geen windeieren gelegd. De brutomarge steeg met 150 punten naar 45,7 procent, voornamelijk dankzij een hogere gemiddelde verkoopprijs en margevergroting in Nike Direct, aldus Nike in een persbericht.

Nike blijft investeren in de consumentgerichte verkoopstrategie, waarbij digitale verkoop steeds belangrijker wordt voor het bedrijf. De digitale omzet steeg met 42 procent, gedreven door aankopen via mobiele en apps, aldus topman Mark Parker in een teleconferentie met analisten. Investeringen, met name in Nike Direct, namen met 10 procent toe naar 2,3 miljard dollar. “Onze gerichte strategische investeringen versnellen Nike’s digitale transformatie en vergroten ons concurrentievoordeel,” zei CFO Andy Campion in een persbericht.

Alle geografische gebieden toonden groei, hoewel China met een omzetstijging van 27 procent nog het hardst groeit, gevolgd door de regio EMEA met 12 procent en Noord-Amerika met 4 procent. Het Converse merk realiseerde een omzet van 555 miljoen dollar, een stijging van 8 procent, gedreven door grote vraag in China en omgeving, maar ook door digitale verkoopkanalen. De omzet van het Nike merk bedroeg 10,1 miljard dollar, een stijging van 10 procent.

De koers steeg op dinsdag met ruim 5 procent als gevolg van de positieve berichten.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN