Sportmerk Nike heeft de deal met Amazon bevestigd. De twee slaan de handen ineen om hun merken te versterken.

Nike's CEO Mark Parker heeft de samenwerking bevestigd op donderdag, tijdens een telefonische vergadering met analysten over de financiële resultaten van het vierde kwartaal van boekjaar 2017. Daarmee heeft Parker een einde gemaakt aan de geruchtstroom over een mogelijke deal tussen de twee partijen, die afgelopen week te ronde gingen. De samenwerking gaat van start met een pilot programma waarbij de sportgigant een 'gelimiteerde Nike product assortiment' van schoenen, kleding en accessoires op Amazon zal aanbieden.

De deal tussen Nike en Amazon biedt beide partijen voordelen, want een officiële aanwezigheid op het e-commerce platform zal Nike's omzet stuwen, maar ook ongeautoriseerde verkoop tegen te gaan.

Hoewel de sportgigant tot nog toe niet werd verkocht via Amazon, is het het meest verkochte kledingmerk op het e-commerce platform, zo blijkt uit een recent Morgan Stanley onderzoek. De partijen die momenteel Nike items aanbieden op Amazon zijn geen legitieme dealers, dus het zou mogelijk ook om valse Nike producten kunnen gaan.

Nike krijgt door de deal ook toegang tot Amazon's multi-miljoenen klantenbestand. Zo zijn er naar verluidt alleen in de Verenigde Staten al 80 miljoen Prime klanten (leden die veel besteden). Amazon maakte onlangs bekend verder te gaan investeren in het modesegment, de online gigant kondigde de beta-versie aan van Prime Wardrobe, een 'Try before you buy' service voor Prime klanten. Prime-leden kunnen kostenloos kleding laten bezorgen en thuis passen, voordat zij zich committen tot aankoop. Adidas zou een van de eerste merken zijn die voor deze service heeft getekend, mogelijk volgt Nike ook.

De deal met Amazon kan voor Nike ook een sleutel zijn in het verzekeren van een goede positie in de Amerikaanse markt. Rivaal Adidas verdubbelde onlangs zijn marktaandeel in de Verenigde Staten, ten koste van Nike, de sales van de sportgigant in Noord-Amerika kwam 3.8 miljard US dollars (circa 3,3 miljard euro) lager uit dan verwacht, in het vierde kwartaal van boekjaar 2017.

Lees meer over Amazon Prime Try before you buy: Amazon laat klanten items passen alvorens te betalen.
 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN