Omzetstijging van 30 procent voor Maison Margiela

Maison Margiela heeft sinds de benoeming van John Galliano een omzetstijging van 30 procent gezien. Dat meldt WWD. Eind vorig jaar maakte Maison Margiela de controversiële beslissing om Galliano in dienst te nemen als creatief directeur. De omzetstijging bewijst de populariteit van de ontwerper onder consumenten: voordat hij in beeld kwam, draaide het label een omzet van 10 tot 15 procent.

Renzo Rosso, die met zijn modegroep OTB - moederbedrijf van merken als Diesel, Viktor & Rolf en Marni - het historische merk beheert, nam Galliano in oktober 2014 in dienst. De ontwerper had een slechte naam gekregen. Zo werd hij in 2011 op staande voet ontslagen bij het Franse modehuis Dior nadat er een video online kwam waarin hij zich in een Parijse bar antisemitisch uitliet tegen Joodse bezoekers. Daarvoor gingen geruchten de ronde dat hij iemand mishandeld zou hebben. De omzetcijfers laten zien dat Rosso met Galliano bedrijfstechnisch de juiste keuze heeft gemaakt.

“Het is nu een compleet ander bedrijf. Je voelt de energie van binnenuit, het is ongelofelijk,” vertelt Rosso in een interview met WWD.

Historisch erfgoed in handen van John Galliano

In 2009 verliet de Belgische oprichter Martin Margiela het label. Margiela was het boegbeeld voor verandering in de mode-industrie. Het label streefde er dus naar een sterke, vernieuwende creatieve kracht aan te nemen om deze traditie voort te zetten. Zo vertelt Rosso aan WWD: “Het was nodig om iemand aan te nemen voor de volgende stap. Margiela was iemand die de regels binnen de mode-industrie veranderde. Vóór John Galliano maakten we de couturecollectie, probeerden deze te upgraden en een extra element toe te voegen voor de show. Nu is dat compleet het tegenovergestelde. Met Galliano komt de show eerst en de rest komt na de coutureshows. Dus dankzij Galliano ben ik anders gaan denken en werken.”

Rosso is erg blij met Galliano als collega. “We kunnen het erg goed met elkaar vinden. We zijn allebei erg dapper en revolutionair. En ik werk heel precies en Galliano ook,” vertelt hij aan WWD.

De toekomst van Maison Margiela

Uitbreiden is het belangrijkste doel van Rosso en Galliano. Op dit moment werken de twee aan de uitbreiding van Maison Margiela. Zo liggen er plannen om een herenlijn te lanceren en in 2017 een parfumlijn op poten te zetten.

Afgelopen juni kondigde Rosso aan dat de omzet van Maison Margiela met 20 procent was gestegen, daar komt nu tien procent bij.


 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN