• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Otto Group ziet e-commerce 9 procent stijgen in 2015/16

Otto Group ziet e-commerce 9 procent stijgen in 2015/16

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De Duitse Otto Group realiseerde in boekjaar 2015/16 een omzetstijging van 5,4 procent naar 12,1 miljard euro, met een groei van de brutowinst van 44 miljoen euro naar 187 miljoen euro.

Het moederbedrijf van webwinkels Otto en Bonprix en onder andere financieel adviseur Hermes en Amerikaans lifestylemerk Crate & Barrel, zag de categorie multi-channel retail - de grootste groeijager van de groep - met 3,7 procent stijgen naar 9,6 miljard euro. De retailactiviteiten van de groep realiseerden een brutowinst van 178 miljoen euro, een stijging van 17 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar.

In Duitsland groeide de retailomzet met 5,1 procent naar 6,3 miljard euro. Het bedrijf heeft in de Duitse thuismarkt ruim 32 miljoen klanten, een stijging van 4 procent ten opzichte van vorig jaar.

”Met onze sterke core businesses, duidelijk afgebakend bedrijfsportfolio en doelgerichte investeringen in technologie, mobiele handel en nieuwe zakelijke modellen als Collins en Otto Group Media, hebben we een goede basis gelegd voor aanhoudende groei voor de komende jaren,” zei CEO Hans-Otto Schrader in een persbericht.

Grote groei in e-commerce

Het marktaandeel in de Duitse e-commerce steeg het afgelopen boekjaar met 12,3 procent of 500 miljoen euro naar 4,6 miljard euro. De mondiale online activiteiten groeiden met 8,8 procent naar 6,5 miljard euro. Daarmee is de Otto Group een van ’s wereld’s grootste online retailers.

Otto, het grootste bedrijf binnen de groep, deed het bijzonder goed, mede dankzij de succesvolle campagne ’20 Jaar Otto.de’. Met een omzetstijging van 9,8 procent naar 2,6 miljard euro, overtrof de webshop verwachtingen. Ook moderetailer Bonprix, die in 29 landen actief is, zag een forse omzetstijging van 10,6 procent naar 1,4 miljard euro.

Schrader is van plan dit jaar ruim 300 miljoen euro te investeren in de groep, waaronder in financieel adviseur Hermes, die van de forse online omzet profiteert. Het grootste deel zal echter worden uitgegeven aan de verdere ontwikkeling van digitalisering, waardoor de groep van een ouderwets postorderbedrijf uitgegroeid is tot een online retailer die met de groten der aarde kan concurreren.

De groep verwacht voor het lopende boekjaar aanhoudende groei en verhoogde de prognose. “Door de dynamische groei van onze bedrijven en het toenemende aantal nieuwe klanten verwachten wij een hogere omzetstijging van 4 procent op vergelijkbare basis, en verdere verbetering van de winst,” aldus Schrader.

Otto
Otto Group