• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Primark dankt omzetgroei FY18 aan nieuwe winkels

Primark dankt omzetgroei FY18 aan nieuwe winkels

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De omzet bij Primark blijft groeien, zo blijkt uit het jaarverslag van moederbedrijf Associated British Foods Plc. Het afgelopen boekjaar nam de omzet met 6 procent toe. De groei werd voornamelijk veroorzaakt door de opening van nieuwe winkels, bij een gelijk aantal winkels nam de omzet juist af met 2,1 procent.

Primark behaalde een omzet van 7,4 miljard pond (8, 46 miljard euro) het afgelopen boekjaar. Hiermee voldoet het net niet aan de verwachting die het bedrijf in september uitsprak, een groei van 5,5 procent bij gelijke wisselkoersen. De omzetgroei komt nu neer op 5,2 procent bij gelijke wisselkoersen. De operationele winst kwam neer op 843 miljoen pond (964 miljoen euro), een groei van 15 procent bij huidige wisselkoersen.

Omzet Primark omhoog met 6 procent dankzij nieuwe winkels

In de thuis regio, Groot-Brittannië, behaalde de keten een omzetgroei van 5,3 procent. Bij een gelijk aantal winkels steeg de omzet met 1,2 procent. Het merk profiteerde vooral in het eerste halfjaar van een hogere omzetgroei bij gelijk aantal winkels, aldus het verslag. In Europa steeg de omzet met 4,7 procent in het afgelopen boekjaar, maar dit werd voornamelijk veroorzaakt door nieuwe winkels die geopend zijn, zo blijkt uit het verslag. Bij een gelijk aantal winkels daalde de omzet juist met 4,7 procent. In België, Frankrijk en Italië was de omzet het hoogste in Europa. Ook in Spanje, Portugal en Duitsland steeg de omzet noemenswaardig. De omzetafname bij gelijk aantal winkels werd lager ingeschat aan het begin van het boekjaar, maar viel hoger uit door het ongewoonlijke weer in drie belangrijke handels periodes en een zwakkere markt in Duitsland.

Cijfers over de Amerikaanse markt worden niet gegeven door Associated British Foods Plc, maar het bedrijf noteert dat het zeer tevreden is met de ontwikkeling van Primark in de Verenigde Staten.

Het aankomende financiële jaar wil de keten 1 miljoen vierkante voet aan winkeloppervlak toevoegen aan het portfolio. Dit staat gelijk aan ruim 92.000 vierkante meter. In totaal worden er 15 nieuwe winkels toegevoegd, waaronder een winkel in Brussel en Utrecht.

Beeld: Primark Facebook

Associated British Foods Plc
Primark