• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Puma ziet omzet stijgen en winst dalen in 2015

Puma ziet omzet stijgen en winst dalen in 2015

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Puma’s besluit om zangeres Rihanna aan te stellen als creatief directeur heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Puma noteerde in 2015 een omzetstijging, die het bedrijf naar eigen zeggen voor een groot deel te danken heeft aan de schoenenlijn die popidool Rihanna ontwierp. Over de totaalomzet van boekjaar 2015 kan het bedrijf ook tevreden zijn: deze steeg met 6,5 procent tot een bedrag van 3,4 miljard euro. In het vierde kwartaal van 2015 steeg de omzet zelfs met 11,5 procent tot 879 miljoen euro.

Puma ziet winst met 42,1 procent dalen in 2015

In tegenstelling tot de omzet, maakte de winst van het bedrijf een daling door. In boekjaar 2014 bedroeg Puma’s winst 64,1 miljoen euro, maar dit jaar mocht het bedrijf nog maar 37,1 miljoen euro bijschrijven: een daling van 42,1 procent. In het vierde kwartaal moest Puma zelfs een verlies van 4,3 miljoen euro incasseren. De EBIT kwam in 2015 neer op 96,3 miljoen euro, wat een daling van 24,8 procent is ten opzichte van 2014. Wel maakte de EBIT in Q4 een lichte stijging van 2,6 procent door, waardoor het een hoogte van 10,9 miljoen euro bereikte. Puma wijt de ontwikkelingen aan de wisselkoersschommelingen van het afgelopen jaar.

Puma heeft het meeste succes geboekt in Amerika

Wanneer wordt gekeken naar de omzetcijfers per regio, heeft Puma het meeste succes geboekt in Amerika. De omzet van het bedrijf steeg in dit gebied met 8,8 procent tot een bedrag van 1,3 miljard. Zowel Noord- als Zuid-Amerika hebben hiertoe bijgedragen, meldt Puma. In de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) zag het sportbedrijf de omzet met 3,6 procent toenemen tot 1,3 miljard euro, wat vooral werd voortgebracht door de verkoopcijfers in Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland. Tot slot rapporteerde het bedrijf voor de regio Pacifisch Azië een omzet van 818,4 miljoen euro: een stijging van 7,6 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. De groei werd volgens het bedrijf voornamelijk gedreven door de toegenomen vraag in China en India.

Puma Footwear is goed voor omzet van 1,5 miljard euro

Schoenen zijn de belangrijkste productcategorie voor Puma. Deze productcategorie maakte in het afgelopen jaar tevens de sterkste groei door. De omzet steeg met 9,2 procent tot 1,5 miljard euro. De groei van de afdelingen kleding en accessoires maakten een groei door van respectievelijk 6 en 1,7 procent, waardoor de omzet uit kleding neerkwam op 1,2 miljard euro en die uit accessoires op 636,4 miljoen euro.

Puma-CEO Bjørn Gulden beschrijft 2015 als een goed jaar voor Puma, dankzij de groei die het bedrijf in alle regio’s en voor alle productcategorieën heeft gerealiseerd. “We weten dat we nog veel kunnen verbeteren, maar we hebben het gevoel dat we dit jaar het merk hebben versterkt, en onze producten en de samenwerking met onze retailpartners hebben verbeterd.” Gulden benadrukt bovendien bijzonder trots te zijn op het feit dat de Rihanna-collectie door zowel retailers als consumenten met veel enthousiasme is ontvangen. In het nieuwe jaar zal het merk daarom opnieuw een schoenen- en kledingcollectie uitbrengen van ‘Fenty by Rihanna’. In de toekomst wil het merk meer nadruk leggen op vrouwen, en de samenwerking met Rihanna getuigt daar volgens Gulden van. “De afgelopen jaren hebben vrouwen steeds meer interesse getoond in sport, zowel als toeschouwer en als deelnemer. Athletische mode staat steeds meer gelijk aan mode omdat vrouwen sportkleding steeds vaker in hun dagelijkse outfits betrekken.”

Puma wil vruchten plukken van sportevenementen in 2016

Puma is optimistisch over het nieuwe jaar. Het bedrijf is in het afgelopen jaar samenwerkingen aangegaan met ambassadeurs als hardloper Usain Bolt en voetballer Sergio Aguëro, en in combinatie met de investeringen in marketing en het verbeteren van items hoopt Puma dat dit in 2016 voor zowel een omzet- als winstverhoging zal zorgen. Recentelijk maakte het merk ook bekend in 2016 een samenwerking aan te gaan met de Amerikaanse TV-ster Kylie Jenner. Daarnaast staat het komende jaar in het teken van een aantal grote sportevenementen, en ook daar hoopt Puma de vruchten van te kunnen plukken. “We kijken uit naar een mooi sportjaar met de Olympische Spelen in Rio, de Copa Americana in de Verenigde Staten en de UEFA Euro 2016 in Frankrijk. We zijn goed voorbereid met betere producten, marketing en een erg nauwe samenwerking met onze retailers.”

Puma