Het Zwitserse luxeconcern Compagnie Financière Richemont heeft in de eerste vijf maanden van het lopende boekjaar een omzetstijging van 16 procent geboekt en overtrof daarmee de verwachtingen van Wall Street.

Analisten hadden een stijging van 1 procent (tegen constante wisselkoersen) voorspeld, maar Richemont boekte een groei van 4 procent (tegen constante wisselkoersen). De zwakkere euro, een sterkere yen en een opleving van de retailactiviteiten in China waren hier mede voor verantwoordelijk. Als gevolg stegen de bedrijfsaandelen met 6,6 procent.

Richemont, moederbedrijf van merken als Cartier, Dunhill en Chloe, rapporteerde gemengde resultaten tegen constante wisselkoersen. In Europa en Japan steeg de omzet met dubbele cijfers, terwijl deze in de regio Azië-Pacific daalde en er minder vraag was in Noord- en Zuid-Amerika en het Midden Oosten.

Europa profiteerde van meer toerisme, dankzij de zwakkere euro tegenover de dollar. Het tegendeel was het geval in Hongkong en Macau, waar de politieke situatie nog altijd de stroom van toerisme beïnvloedde. In China zelf steeg de retailomzet, maar daalde de omzet uit groothandelsactiviteiten. Deze laatste categorie had veel te lijden in heel Azië, aldus Richemont.

Alle product categorieën groeiden tegen actuele wisselkoersen, hoewel deze groei meer bescheiden was tegen constante wisselkoersen. De horlogedivisie boekte zelfs een daling van 1 procent als gevolg van minder vraag in de regio Azië-Pacific. Merken als Montblanc, Chloe en Peter Millar deden het veel beter dan Dunhill en Lancel, die momenteel bezig zijn met reorganisaties.

De resultaten van de Net-a-porter Group, die volgende maand met Yoox fuseert, zijn niet opgenomen in deze resultaten, aldus Richmont. Het concern zal voor 50 procent eigenaar blijven van het nieuwe bedrijf, en zal 25 procent van de stemrechten hebben.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN