• Home
  • Nieuws
  • Business
  • SMCP boekt omzetgroei in H1

SMCP boekt omzetgroei in H1

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Dankzij grote vraag in Frankrijk boekte SMCP, de Franse modegroep achter de merken Sandro, Maje en Claudie Pierlot, in het eerste halfjaar van het lopende boekjaar een vergelijkbare omzetgroei van 9,3 procent.

De omzet steeg wereldwijd met 19,2 procent naar 377,2 miljoen euro. In de Franse thuismarkt steeg de omzet met 12 procent. Daniel Lalonde, sinds 2014 CEO van SMCP, zei in een interview met Reuters dat de groep steeds meer marktaandeel wint in Frankrijk.

De kracht van de drie merken is hun betaalbare luxe, dat volgens Reuters evenveel vraag geniet als fast fashion ketens zoals Zara en H&M, en meer dan het luxesegment. Zo kosten jurken van de merken tussen de 150 en 250 euro en lopen de collecties wat de trends betreft gelijk aan de grote modeketens.

De groep heeft ook zijn online activiteiten met succes uitgebreid. Deze vertegenwoordigen nu 10 procent van de totaalomzet, vergeleken met 6 procent vorig jaar.

Hoewel SMCP zijn winstcijfers niet publiceert, zei Lalonde dat EBITDA in de eerste helft meer was gegroeid dan de omzetstijging van 19,2 procent.

SMCP zet uitbreiding door

Ondanks de verkoop van zijn meerderheidsaandeel door KKR aan het Chinese Shandong Ruyi voor 1,3 miljard euro eerder dit jaar, zet SMCP zijn internationale uitbreiding door. Het bedrijf wil vooral in China uitbreiden, met een geplande dertig winkelopeningen per jaar.

Shandong Ruyi wordt eigenaar van 80 procent van de modegroep, terwijl KKR een aandeel van 10 procent houdt. De overige10 procent blijft in handen van oprichters Evelyne, Ylan Chetrite en Judith Milgrom en de directie.

Hoewel de strategie volgens Lalonde niet verandert met de wissel van de wacht, is de geplande beursgang voorlopig van de baan.

Foto: Maje.com

Maje
SMCP