• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Superdry boekt omzetstijging in eerste halfjaar

Superdry boekt omzetstijging in eerste halfjaar

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Ondanks waarschuwingen dat het uitblijven van kouder weer een negatieve impact zou kunnen hebben op belangrijke markten realiseerde Superdry Plc een omzetstijging van ruim 7 procent. De omzet steeg in de zes maanden tot 15 oktober met 7,4 procent naar 850,2 miljoen pond (974,7 miljoen euro).

Het tweede kwartaal bood verlichting in een zwaar halfjaar. De omzet steeg toen met 11,2 procent naar 545,1 miljoen pond, terwijl deze in dezelfde periode vorig jaar met slechts 1,3 procent toenam. Winstcijfers maakte het bedrijf niet bekend.

Koud weer laat op zich wachten

In oktober waarschuwde Superdry al dat het ongebruikelijk warme weer in de zomer gevolgen zou hebben voor de winstverwachting. De prognose werd als gevolg naar beneden bijgesteld, met een negatieve impact van 8 miljoen pond (9,1 miljoen euro).

Ook nu waarschuwt het bedrijf weer dat het koude weer in sommige belangrijke markten uitblijft. “Terwijl een aantal van onze belangrijke markten vorige week te maken krijgen met koudere weersomstandigheden met als gevolg dat onze omzet in die markten meer typerend was voor de tijd van het jaar, hebben we nog geen langere periode van typisch weer voor het seizoen meegemaakt,” aldus Superdry in een persverklaring. Het bedrijf gaf aan dat de jaaromzet zwaar beïnvloed wordt door de omzet in het tweede halfjaar als jassen en truien -die goed zijn voor 55 tot 60 procent van de omzet – het meest verkocht worden.

Retail groeit ondanks dalende omzet

De retailomzet daalde met 2,3 procent naar 177,4 miljoen pond (203,4 miljoen pond), terwijl het aantal vierkante meters aan winkelruimte met 9,4 procent groeide. In China alleen opende Superdry 20 nieuwe franchise winkels. De omzet uit groothandelsactiviteiten steeg ondertussen met 7,8 procent, terwijl de digitale omzet met 6,9 procent groeide.

Over de prestaties van Superdry zei topman Euan Sutherland in een persverklaring: “We zijn nu zes maanden bezig met een productdiversificatie en innovatieprogramma en, zoals we van de zomer al zeiden, zal het 18 maanden duren voordat we daar zichtbaar profijt van hebben. Ondertussen zijn we goed voorbereid op handel in piektijden.”

Beeld: Superdry/Facebook
Superdry