• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Thuiswinkel: Nederlanders geven 28 procent meer uit in buitenlandse webshops

Thuiswinkel: Nederlanders geven 28 procent meer uit in buitenlandse webshops

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het aantal cross-border uitgaven zijn opnieuw toegenomen in Nederland. In totaal werd in 2017 817 miljoen euro uitgegeven in buitenlandse webwinkels, aldus de Thuiswinkel Markt Monitor.

De uitgaven zijn het afgelopen jaar opgelopen met 28 procent. In totaal werden er 3,8 miljoen bestellingen in het buitenland geplaatst. Van alle Nederlandse consumentenbestedingen maken crossborder-uitgaven nu 4 procent uit van het totaal van de bestedingen in 2017. Van alle uitgaven over de grens is 486 miljoen euro besteedt aan producten en 331 miljoen euro aan diensten. Bestedingen aan producten zoals kleding zijn het afgelopen jaar toegenomen met 27 procent, terwijl de uitgaven aan kleding zijn gegroeid met 31 procent, zo laat de Thuiswinkel Markt Monitor zien.

Nederlanders geven 817 miljoen euro uit in buitenlandse webwinkels

Bijna 30 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder hebben vorig jaar een of meerdere aankopen via buitenlandse webwinkels gedaan. Het populairste land blijkt China, zo’n 30 procent (248 miljoen euro) van alle uitgaven bij buitenlandse webshops worden in het land gedaan. Voor de consumenten die nog nooit bij een webshop in het land hebben besteld, is de drempel vooral hoog omdat ze de productkwaliteit niet vertrouwen en het makkelijker vinden om via een Nederlandse website te bestellen, aldus Thuiswinkel. Na China volgt Duitsland als populair land voor bestellingen, met een aandeel van 17 procent. Groot-Brittannië maakt 14 procent op van alle cross-borderbestedingen in 2017. Op de derde plek volgt De Verenigde Staten met 10 procent van alle bestedingen in buitenlandse webwinkels.

Alhoewel China nog steeds een populair land is om te bestellen voor Nederlanders, lijkt er binnenkort een einde te komen aan de uitzonderingspositie van het land. “China is opnieuw de populairste bestemming voor Nederlandse cross-border shoppers, met name vanwege de lage prijzen en bezorgkosten,” vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org in het persbericht. “Chinese bedrijven hebben jarenlang grote voordelen gehad ten opzichte van Europese retailers, waardoor zij hun producten goedkoper in de Europese Unie op de markt konden brengen. Per 1 januari 2018 is er echter een einde gekomen aan het goedkoop verzenden van pakketjes als brievenbusstuk. Er geldt nu een nieuw internationaal tariefsysteem waardoor het vanuit China versturen van commerciële post duurder is geworden.” In 2021 moeten Chinese webwinkels ook btw gaan afdragen voor cross-borderbestellingen met een orderwaarde lager dan 22 euro, waardoor cross-borderbestellingen hoogstwaarschijnlijk ook minder aantrekkelijk zullen worden.

Beeld: Pexels

buitenlandse webwinkels
Cross-border
E-commerce
Europese webwinkels
Thuiswinkel
Thuiswinkel Markt Monitor