• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Tod’s Group ziet omzet met 4,4 procent dalen in Q1

Tod’s Group ziet omzet met 4,4 procent dalen in Q1

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In het eerste kwartaal van 2017 rapporteerde Tod’s Group een omzetdaling van 4,4 procent. Bij wisselkoerscorrecties daalde de omzet met 5 procent naar 238,5 miljoen euro.

Het merk Tod’s rapporteerde een daling van 7,4 procent bij een omzet van 123 miljoen euro. Vooral het schoenensegment stelde teleur, evenals de verschillende timing van leveringen. Hogan had last van de omstandigheden op de Italiaanse markt, en dan vooral in de groothandel. Daar daalde de omzet met maar liefst 11,5 procent naar 59,4 miljoen euro. Een grote stijging werd er overigens gezien bij Roger Vivier, waar de omzet uitkwam op 41,3 miljoen euro, ofwel een stijging van 15,6 procent. De sterke resultaten werden op alle markten gezien met uitzondering van de Verenigde Staten, waar het aantal toeristen flink tegenviel. Fay zag een lichte daling van 0,2 procent bij een omzet van 14,6 miljoen euro. Dat was in lijn met eerdere verwachtingen.

Het schoenensegment zag de omzet van 190,2 miljoen euro met 5,5 procent dalen. De groothandel had het daar moeilijk. De omzet van Lederen goederen en accessoires bedroeg 32,4 miljoen euro, ofwel een daling 3 procent. Tod’s rapporteerde een lichte omzetdaling van 1,7 procent in het kledingsegment, bij een omzet van 15,7 miljoen euro.

In thuisland Italië daalde de omzet met 8,7 procent naar 79,4 miljoen euro. Volgens Tod’s was dit vergelijkbaar met het eerste kwartaal van 2016, en kwam het door de matige prestaties in de groothandel, vooral in provinciale steden. In de rest van Europa bleef die daling beperkt tot 1,5 procent bij 57,3 miljoen euro. De grootste omzetdaling kwam uit de Verenigde Staten. Daar daalde de omzet met maar liefst 18,8 procent naar 16,8 miljoen euro. Er kwamen minder klanten naar de winkels, en ook groothandel presteerde ‘zwak’. De groep liet weten voorzichtig vooruit te kijken op deze markt. Groot-China was de enige markt waar de omzet steeg; met een percentage van 2,8 procent naar 50,3 miljoen euro. De Rest van de wereld rapporteerde een daling van 4,6 procent bij een omzet van 34,7 miljoen euro. Vooral Japan en Korea deden het relatief goed.

In het eerste kwartaal kwam de retailomzet uit op 136,8 miljoen euro. Bij een gelijkblijvend aantal winkels daalde de omzet met 3,2 procent. Op 31 maart 2017 had de groep 274 eigen winkels en 107 franchisewinkels, tegenover 206 eigen winkels en 100 franchisewinkels in dezelfde periode vorig jaar. Omzet vanuit groothandel bedroeg 101,7 miljoen euro.

Beeld: Tod’s Facebook

Tod's