Tod’s omzet daalt in eerste negen maanden, Roger Vivier boekt flinke groei
bezig met laden...
Tod’s SpA rapporteerde voor de eerste negen maanden van het lopende boekjaar een omzetdaling van 4 procent naar 677,7 miljoen euro (670,4 miljoen euro tegen een constante wisselkoers). De vergelijkbare omzet daalde met 4,7 procent, een kleine daling ten opzichte van de daling van 4,5 procent in het eerste halfjaar. Vooral de onrust in Hongkong en een zwakke Italiaanse thuismarkt hebben de omzet van het luxeconcern gedrukt.
Topman Diego Della Valle liet in een persbericht weten meer te zullen investeren om de omzet te stimuleren “gezien de zeer competitieve context en onze middellangetermijndoelstellingen”. “Ervan uitgaand dat er geen verdere onrust in de markten zal zijn, geloven we dat we binnenkort de verwachte resultaten zullen behalen,” aldus Della Valle.
Het schoenenmerk Roger Vivier kwam als enige in de merkenportefeuille van de groep goed uit de verf, met een omzetstijging van 13 procent naar 144 miljoen euro dankzij een sterk resultaat in alle markten, op de Verenigde Staten na. Bij het merk Tod’s daalde de omzet met 8,5 procent naar 344,3 miljoen euro. De merken Hogan en Fay zagen de omzet ook dalen met respectievelijk 5 procent en ruim 11,5 procent. Vooral Fay werd hard getroffen door de zwakke groothandelsactiviteiten van de groep, vooral in Italië waar het merk voornamelijk via groothandelspartners actief.
In thuismarkt Italië daalde de omzet met ruim 10 procent als gevolg van de zwakke groothandelsactiviteiten. Daarentegen deed de retail het goed, aldus het bedrijf. De opening van de nieuwe Tod’s flagshipstore op de Via Montenapoleone in Milaan werd door Della Valle aangehaald als voorbeeld van “een nieuwe generatie winkels die goed binnen de omnichannel strategie past”.
In de rest van Europa daalde de omzet met 4,4 procent. Net als in Italië deed de retail het goed, maar werd de omzet negatief beïnvloed door de groothandel. Ook Noord- en Zuid-Amerika rapporteerden een omzetdaling van 6,1 procent. Alleen in de regio Groot-China steeg de omzet met ruim 2,5 procent. De forse groei op het vaste land, die ruim 60 procent van de regio vertegenwoordigt, compenseerde voor de politieke onrust in Hongkong. In de rest van de wereld steeg de omzet met 1,2 procent dankzij een flinke omzetstijging in Japan in het derde kwartaal.