• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Tod’s omzet daalt in H1

Tod’s omzet daalt in H1

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het eerste halfjaar van 2016 is niet gemakkelijk geweest voor luxe modegroep Tod’s. Het Italiaanse bedrijf zag de omzet in de eerste zes maanden tot 30 juni met 3,4 procent dalen naar 497,6 miljoen euro. Bij constante wisselkoersen daalde de omzet met 4,3 procent.

Het bedrijf weet de daling aan minder uitgaven door toeristen, aanhoudende zwakte in de regio China en omstreken en een afgenomen omzet in het tweede kwartaal. “Resultaten voor de eerste helft van 2016 weerspiegelen een industrie en marktomgeving die zich nog steeds kenmerkt door onzekerheid en onstabiliteit,” zei topman Diego Della Valle in een persverklaring. Het bedrijf probeert dit tegen te gaan door te investeren in innovatieve producten en een ‘zeer belangrijke marketing- en communicatiestrategie’, aldus Della Valle.

Eerder dit jaar liet de groep al weten minder winkels te zullen openen. Dit blijft de strategie. “We overwegen slechts de meest bijzondere en noodzakelijk locaties; het hoofddoel is om de organische groei te verbeteren,” zei Della Valle, en voegde hieraan toe dat de nieuwe wintercollecties goed waren ontvangen door consumenten en de markt.

Della Valle zei eerder dit jaar dat hij niet meer volgens seizoenen gaat werken, maar iedere maand nieuwe producten zal introduceren om zo het aanbod in winkels te verfrissen en digitaal relevant te blijven. Ook zei hij dat het bedrijf, dat inmiddels afscheid heeft genomen van creatief directeur Alessandra Facchinetti, niet meer met creatief directeuren gaat werken.

Fay boekt meeste groei

In het eerste halfjaar boekte het Tod’s merkt een omzetdaling van 7,2 procent naar 282,5 miljoen euro, als gevolg van minder vraag in Europa en de Verenigde Staten en aanhoudende zwakte in China en omstreken. Hogan, die Italië tot zijn grootste afzetmarkt rekent, zag zijn omzet met 2,5 procent dalen naar 106,1 miljoen euro.

Daarentegen realiseerde het merk Fay een omzetstijging van 8,8 procent naar 24,9 miljoen euro, dankzij groei in alle regio’s, met name in Azië. Het merk is daar nog niet goed vertegenwoordigd, aldus Tod’s. Ook het luxe schoenenmerk Roger Vivier zag de omzet met 6,2 procent stijgen.

De omzet van schoenen, de belangrijkste categorie van de groep, daalde met 2,5 procent, terwijl de omzet van lederwaren en accessoires met maar liefst 10,7 procent daalde. De kledingomzet steeg met 3,7 procent.

In de Italiaanse thuismarkt, nog immer de belangrijkste markt voor de groep, daalde de omzet met 2,7 procent, voornamelijk veroorzaakt door de daling bij Hogan. In de rest van Europa nam de omzet met 1,7 procent af, waarbij Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de zwakste markten waren.

In Noord- en Zuid-Amerika daalde de omzet met 6 procent, terwijl deze in China en omstreken met 9,5 procent afnam, met name door zwakte in Hongkong. De Rest van den Wereld boekte een omzetgroei van 4,1 procent, voornamelijk dankzij Korea.

Per 30 juni telde de groep 261 eigen winkels en 103 franchisevestigingen, vergeleken met 251 winkels en 93 franchisevestigingen in dezelfde periode vorig jaar.

Tod’s maakt de volledige resultaten op 14 september bekend.

Tod's