• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Tod’s plant minder winkelopeningen in 2016

Tod’s plant minder winkelopeningen in 2016

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Net als veel andere luxe modebedrijven voelt ook modegroep Tod’s de druk van een verminderde omzetgroei. Tijdens de onthulling van de resultaten voor 2015, zei het Italiaanse bedrijf dat het dit komende jaar minder winkels zou openen en ook een aantal sluitingen overweegt.

Tod’s is van plan in 2016 tussen de vijftien en twintig winkels te openen, terwijl het vorig jaar nog zo’n vijfentwintig vestigingen opende. Volgens financieel topman Emilio Macellari zullen in Hongkong, waar een grote omzetdaling heeft plaatsgevonden en de huren torenhoog zijn, waarschijnlijk een aantal winkels worden gesloten.

Minder winst, meer omzet

De nettowinst bedroeg in 2015 92,7 miljoen euro, een daling ten opzichte van 97,1 miljoen euro het jaar ervoor. De omzet steeg met 7,4 procent naar 1,04 miljard euro (+1,8 procent tegen constante wisselkoersen), terwijl deze in 2014 onveranderd bleef ten opzichte van het jaar daarvoor. De omzet steeg dankzij de uitbreiding van de retail- en wholesalekanalen van de groep. EBITDA steeg met 4,7 procent, met een marge van 19,5 procent - vergelijkbaar met 2014.

De vergelijkbare omzet daalde met ongeveer 6 procent. De situatie verslechterde in het begin van 2016, maar Macellari zei dat de tekenen voor 2016 inmiddels positief zijn met meer bestellingen door klanten dan in hetzelfde seizoen vorig jaar.

In de Verenigde Staten lijdt de omzet onder minder toerisme en een ongunstige wisselkoers. “Als ik van een uitdagende markt in de Verenigde Staten spreek, ben ik volgens mij niet de enige,” zei Macellari, verwijzend naar andere luxe merken die met dezelfde problemen kampen.

Volgens Macellari zijn de marktomstandigheden in China, de Verenigde Staten en Japan minder stabiel dan in Europa, waar hij geen verassingen verwacht. Mochten die er wel zijn, dan gelooft hij dat deze eerder positief dan negatief zullen zijn, gezien het aantal toeristen dat toch naar Parijs komt na de aanslagen in november. Het is volgens hem moeilijk te voorspellen wat er ‘van week tot week’ kan gebeuren. “Dit is hoe het nu is,” zei hij.

Tod's