• Home
  • Nieuws
  • Business
  • ‘Valentino wil begin 2017 naar de beurs’

‘Valentino wil begin 2017 naar de beurs’

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Als het aan modehuis Valentino ligt, maakt het bedrijf begin volgend jaar zijn beursdebuut. Dat meldt de Belgische krant De Tijd.

”Een beursgang is nog steeds een project en zou in 2017 kunnen gebeuren,” laat CEO Stefano Sassi tijdens Paris Fashion Week weten aan Bloomberg. Het geld dat wordt opgehaald met de beursgang wil Valentino gebruiken om te groeien.

De investeringsmaatschappij uit Qatar werkt samen met Rothchild aan een potentiële beursgang. Volgens anonieme bronnen zou het modehuis een beurswaarde van 2 miljard euro hebben. Mayhoola zou 25 tot 35 procent van het bedrijf in aandelen uitgeven, meldden ingewijden eerder.

Hoewel merken als Prada moeite hebben met de vertraagde vraag naar luxeproducten, gaat het Valentino goed af op de luxemarkt, onder leiding van Sassi en creatief directeuren Maria Grazia Chiuri en Pier Paolo Piccioli. Sinds 2009 is de verkoop meer dan verviervoudigd tot 987 miljoen euro. Ook is het productaanbod en de distributie flink uitgebreid onder het drietal.

Valentino heeft een ‘uitzonderlijk goed’ jaar achter de rug ; het modehuis bereikte de magische omzetgrens van 1 miljard euro eerder dan verwacht. Het Italiaanse modehuis rapporteerde voor 2015 een omzetstijging van 48 procent naar 987 miljoen euro, en verwacht voor dit jaar weer twee-cijferige groei. De winst steeg naar 180,2 miljoen euro, ten opzichte van 98,5 miljoen euro in 2014. De operationele winst bedroeg 104,4 miljoen euro, vergeleken met 43 miljoen euro het jaar ervoor.

Sassi laat weten dat de omzet met dubbele cijfers zullen groeien in 2016 en hij wil nog 25 nieuwe winkels openen wereldwijd. Momenteel heeft Valentino 130 eigen winkels, maar dat moeten er 200 worden, zegt hij. Ook houdt de CEO de markt in China nauwlettend in de gaten, want de omzet van het modehuis is voor 25 procent afhankelijk van deze markt. Het modehuis, in 1960 opgericht door ontwerper Valentino Garavani en zijn zakenpartner Giancarlo Giammetti, krijgt meer dan de helft van de omzet uit accessoires en ongeveer een derde van de prêt-à-porter.

Valentino