• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Van de Velde heeft last van winkelsluitingen in H1

Van de Velde heeft last van winkelsluitingen in H1

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

In de eerste helft van 2016 zag Van de Velde de geconsoldeerde omzet met 0,4 procent stijgen tot 113,8 miljoen euro. Vorig jaar was de omzet nog 113,4 miljoen euro. Op vergelijkbare basis stijgt de geconsolideerde omzet met 2,6 procent.

De groothandelomzet steeg met 5,8 procent, dankzij een groei in lingerie en badgoed. Ook de voororders stegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

In Europa rapporteerde de retail wel goede cijfers, want daar steeg de omzet op vergelijbare basis met 27,7 procent (met wisselkoerscorrecties). Dat was vooral te danken aan de groei op vergelijkbare basis in Nederland, waar de omzet met 7,6 procent steeg. De Verenigde Staten zag de retailomzet met 5,5 procent toenemen. Op vergelijkbare basis kwam de groei op vergelijkbare basis uit op 1,2 procent.

De totale retailomzet in Europa daalde echter wel met 3,9 procent door winkelsluitingen. Ook speelde de conversie van eigen winkel naar franchising een rol. In de Verenigde Staten ging het echter een stuk minder goed; daar daalde de retailomzet op vergelijkbare basis met 17,7 procent in lokale valuta en in euro, aangezien de koers van de dollar en euro vrij stabiel was. Door de sluiting van meerder verlieslatende winkels daalde de omzet met 27,7 procent.

Om de resultaten in retail te verbeteren en de retailtak verder uit te bouwen heeft Van de Velde een nieuwe internationale retaildirecteur aangesteld: Yan Aerts. Hij werkte meer dan 15 jaar bij Mexx. CEO Ignace van Doorselaere kondigde in februari eveneens zijn vertrek aan, hij zal tot eind van het jaar aan blijven als CEO. Eerder dit jaar nam CFO Stefaan Vandamme afscheid van het Belgische bedrijf en hij is opgevolgd door Bart Rabaey. Wie de nieuwe CEO wordt is nog niet bekend.

Het Belgische Van de Velde is een internationale marktspeler op het gebied van luxe dameslingerie. Het lingeriebedrijf richt zich op zelfstandige lingeriespeciaalzaken en heeft inmiddels ongeveer 5000 filialen in onder andere België, Duitsland en Groot-Brittannië. Op 31 augustus worden de volledige resultaten voor het eerste halfjaar 2016 bekendgemaakt.

Beeld: Facebook Marie Jo

Van de Velde