• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Zorgen modebranche na aanslag Bangladesh

Zorgen modebranche na aanslag Bangladesh

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

De aanslag in een restaurant in Dhaka afgelopen vrijdag, waarbij twintig mensen om het leven kwamen, heeft grote gevolgen voor de modebranche. Onder de slachtoffers bevonden zich negen Italianen, waarvan een groot aantal werkzaam was in de modebranche, zeven Japanners, een Amerikaan, een Indiër en een aantal lokalen.

Verschillende bedrijven hebben reizen naar Bangladesh gestaakt, waardoor diverse hotels volgens Thompson Reuters een flink aantal annuleringen hebben moeten incasseren.

Fast Retailing, het moederbedrijf van modeketen Uniqlo, heeft alle reizen naar Bangladesh, op de meest belangrijke na, gestaakt. Ook heeft het zijn tien werknemers in het land verzocht voorlopig thuis te blijven. Uniqlo telt negen winkels in de omgeving van Dhaka, maar deze blijven gewoon open.

Bangladesh is op China na, de grootste kledingproducent ter wereld en is goed voor 26 miljard dollar. De branche telt ruim vier miljoen arbeiders, en maakt zich nu zorgen om de gevolgen van de aanslag, die plaats vond in een restaurant in een rustige wijk van Dhaka waar veel buitenlanders kwamen.

”Dit is natuurlijk zeer zorgwekkend voor alle merken waarmee mijn bedrijf werkt,’ zei Shovon Islam, topman van Sparrow Group, leverancier van merken als Marks & Spencer en Gap, in een interview met Reuters. Vorig jaar werd al snel gereageerd toen een buitenlander in Bangladesh om het leven kwam, zei Islam. “Nu is de intensiteit van het gevaar veel hoger en zullen bedrijven ongetwijfeld hun plannen wijzigen.

Ondanks de verwachtingen van Islam, zijn er nog geen grote stappen gezet door de modebranche. De Zweedse modegroep Hennes & Mauritz kondigde aan geen aanpassingen te maken maar zei ‘de ontwikkelingen in het land nauwlettend in de gaten’ te houden. Dit lijkt de houding van veel bedrijven te zijn.

De aanslag werd opgeëist door de Islamitische Staat, die zei dat burgers uit de ‘Kruistocht landen’ het doelwit waren.

Bangladesh
Uniqlo