Michael Kors heeft weer een robuust kwartaal achter de rug, maar toch zijn er tekenen dat de populariteit van het Amerikaanse modemerk afneemt. Het bedrijf waarschuwde dat de winst in het lopende kwartaal minder zou zijn dan aanvankelijk verwacht, mede als gevolg van de sterke dollar. Hierdoor daalde de koers met 6 procent.

Hoewel de winst in het derde kwartaal met 32,2 procent steeg naar 303,7 miljoen dollar (264,8 miljoen euro) en de totaalomzet met een kleine 30 procent groeide naar 1,31 miljard dollar (1,14 miljard euro), reageerden analisten vooral op het nieuws dat de vergelijkbare omzet in Noord-Amerika met 6 procent was gedaald en op het feit dat de brutomarges iets waren gedaald.

De daling in Noord-Amerika zou te maken hebben met het feit dat een groter aantal consumenten online koopt, aldus topman John Idol. Als het bedrijf het e-commerce resultaat had meegerekend in de vergelijkbare omzetcijfers, dan was het bedrag veel hoger geweest. Volgens Idol vertegenwoordigt e-commerce 7 procent van de omzet in Noord-Amerika.

De retailomzet steeg gedurende het kwartaal met 37 procent, dankzij de opening van 114 nieuwe winkels sinds het begin van 2014. De groothandel omzet steeg met 24,2 procent, terwijl de omzet uit licenties met 8,6 procent groeide.

De omzet in Noord-Amerika steeg met 22,6 procent naar 1,1 miljard dollar (960 miljoen euro). In Europa steeg de omzet met maar liefst 72,1 procent naar 241,4 miljoen dollar (210,6 miljoen euro), waarbij de vergelijkbare omzet met 21,2 procent toenam. In Japan groeide de omzet ook met 72,1 procent, met een vergelijkbare omzetstijging van 35,4 procent.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN