Zwakke winststijging bij Burberry door matige Aziatische verkoop

Het luxe modemerk Burberry (Group Plc) heeft donderdagochtend in een verklaring aangegeven dat de winststijging over dit boekjaar zal afnemen. Voor het tweede jaar op rij voorziet het bedrijf een daling in de Aziatische verkoop.

Het Britse modehuis worstelt met de verkoop in Azië. Het label dankt haar wereldwijde omzet voor maar liefst 30 tot 40 procent aan haar Aziatische klanten. Het aantal Chinese kopers is verzwakt door onder andere de sterke devaluatie van de yuan. Zo loopt het merk een daling in de verkoopcijfers op in China en Hong Kong en mist het merk de prognoses voor het eerste halfjaar.

Burberry noteert de traagste groei in drie jaar

In het tweede kwartaal van dit jaar zijn verkoopcijfers met slechts 1 procent gegroeid, de traagste groei van de afgelopen drie jaar. De aandelen van het luxemerk daalden met 12 procent. Ook laat Burberry in een statement weten dat het door versnelde maatregelen te gebruiken de kosten hoopt te beheersen en zo de impact op de dalende cijfers van de winst van 2015 en 2016 hoopt te minimaliseren. Ook hoopt het label hiermee aan de prognoses van de analisten, een winst van 445 miljoen pond (599 miljoen euro) te voldoen. In 2014-15 noteerde Burberry 456 miljoen pond (614 miljoen euro) winst.

De omzet van het 159-jarige label steeg met 2 procent en 774 miljoen pond in de eerste zes maanden tot 30 september van dit boekjaar. In tegenstelling tot de groei van het eerste kwartaal van dit jaar, waar het merk een groei van 8 procent noteerde met een prognose van 818 miljoen pond omzet.

De tegenvallende verkoopcijfers in Azië werden gecompenseerd door een sterkere groei in Europa, het Midden-Oosten, India en Afrika en een gestage groei in Amerika.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN