Antwerpen maakt zich op voor de vierde editie van het Antwerp Fashion Festival
bezig met laden...
Toen Elise de Rijck en Jens Verdonck in 2010 evenementenbureau Spice Productions oprichtten, hadden beiden helemaal geen ervaring in het modevak. Nadat Spice Productions steeds vaker opdrachten voor kledingwinkels kreeg, rolde het duo geleidelijk aan steeds meer de modewereld in. Vijf jaar en drie modefestivals later organiseren de twee dit jaar voor de vierde keer op rij het Antwerp Fashion Festival (AAF). FashionUnited sprak met De Rijck over de oprichting van het festival, de ontwikkeling die het evenement heeft doorgemaakt en de hoogtepunten van deze editie.
Samen met Jens Verdonck nam je in 2012 het initiatief voor
Antwerp Fashion Night, inmiddels uitgegroeid tot het Antwerp Fashion
Festival. Wat was destijds de reden dat jullie dit evenement organiseerden?
"Eigenlijk hebben we beiden geen achtergrond in de mode en zijn we er
ingerold. Toen we net begonnen met Spice Productions werkten we af en toe
voor kleine winkels die iemand zochten om hun winkelopening te organiseren
en persberichten te versturen. Op een bepaald moment werkten we steeds
vaker voor kledingwinkels, en toen beseften we dat het gek was dat een
modestad als Antwerpen nog geen avondshopping had. Daarom organiseerden we
vier jaar geleden voor het eerst een late night shopping in Antwerpen, en
inmiddels is dat uitgegroeid tot het Antwerp Fashion Festival."
Wat is volgens jou de kracht van Antwerp Fashion Festival?
"De kracht van het festival is dat er voor iedereen wel iets te doen is.
Mensen dachten eerst nog dat we ons specifiek richtten op modeliefhebbers,
maar eigenlijk is het festival juist leuk voor een breder publiek. Er kan
gewinkeld worden maar er zijn ook muziekoptredens, en dat heeft weer niet
zoveel met mode te maken. Verder is er bijvoorbeeld een closet sale met
Belgische bloggers, kunnen bezoekers op zaterdag gratis een rondleiding in
het ModeMuseum volgen en kan er ‘s avonds gedanst worden op verschillende
feestjes. Verder is een kracht van het evenement de toegankelijkheid omdat,
met uitzondering van de modeshow, alle activiteiten gratis zijn."
Inmiddels zijn jullie toe aan de vierde editie van het
festival. Hoeveel bezoekers hebben jullie op eerdere edities mogen
verwelkomen?
"In het allereerste jaar trokken we ongeveer duizend bezoekers. Inmiddels
trekken we in drie dagen tijd rond de 10.000 bezoekers. Een precies
bezoekersaantal is moeilijk vast te stellen, maar we brengen bijvoorbeeld
ook een magazine uit, en vorig jaar hebben we daarvan 25.000 kopieën
uitgedeeld. We werken heel hard, en het festival groeit dan ook
ontzettend."
Hoe is het festival veranderd de afgelopen jaren?
"Oorspronkelijk duurde het festival maar één avond: een late night shopping
waarbij winkels bezoekers welkom heetten met een hapje en een drankje en
muziek van een dj. We merkten dat er ook veel mensen uit Nederland kwamen
en we dachten dat het leuk is als bezoekers een heel weekend blijven. Het
tweede en derde jaar duurde het festival twee dagen, en bij deze editie
kunnen we daar de koopzondag aan vastplakken die sinds dit jaar elke eerste
zondag van de maand plaatsvindt. Verder is het leuk dat er dit jaar meer
internationale merken meedoen. Denk bijvoorbeeld aan Yvan Andreu uit
Spanje, Peuterey uit Italië en Konplott uit Duitsland. Hieraan merken we
dat het festival ook internationaal steeds meer belangstelling krijgt.
Wanneer designers uit het buitenland ons benaderen hebben ze ons vaak
gevonden via Instagram, wat inmiddels een heel belangrijk medium is."
Ondanks de internationalisering van het festival, hechten
jullie nog steeds veel waarde aan mode van eigen bodem. Zou je iets kunnen
vertellen over de #ikkoopbelgisch campagne van het Flanders Fashion
Institute (FFI)?
"Het FFI is een organisatie die ernaar streeft Belgische mode meer op de
kaart te zetten. Dit doen ze onder meer door ontwerpers te adviseren over
ondernemen en hen te promoten in het buitenland. Voor de #ikkoopbelgisch
campagne hebben drie ambassadrices - Tiany Kiriloff, Josje Huisman en Joy
Anna Thielemans - een lijst met hun favoriete items van Belgische hand
gemaakt, en tijdens het festival kunnen bezoekers deze items bekijken en
kopen. Voorbeelden van labels die het #ikkoopbelgisch keurmerk hebben zijn
CKS, Komono, Lila Grace en R+Huberty."
Hoelang duurt de organisatie van het Antwerp Fashion Festival
ongeveer?
"We gaan altijd voor het eerst met de organisatie, sponsors en partners
rond de tafel zitten in januari. Ongeveer twee à drie maanden later
beginnen we actief te zoeken naar designers en winkels die mee zouden
willen doen. Al met al is het veel geregel want, met het winkelpersoneel
meegerekend, zijn er zo’n 700 mensen bij het evenement betrokken. Op dit
moment zijn we bezig met de laatste dingen te regelen, en na het festival
zijn we ook nog een week zoet met de afronding."
Hoe zit het met de financiering van het evenement?
"De stad Antwerpen steunt ons gelukkig zowel financieel als materieel. We
organiseren veel activiteiten op straat wat natuurlijk niet gratis is, maar
de stad maakt voor ons graag een uitzondering. We trekken uiteraard ook
veel mensen naar de stad, wat weer goed is voor zowel de reputatie van de
stad als voor de lokale economie. Daarnaast hebben we ook sponsors."
Wat vind jij zelf het allerleukste onderdeel van Antwerp
Fashion Festival?
"Eigenlijk vind ik alles heel erg leuk, maar ik kijk het meest uit naar de
Fashion Village: een grote pop-up store in een oud schoolgebouw. Elke
designer krijgt dan een eigen klaslokaal om zijn of haar collectie aan het
publiek te laten zien. Dit is een hele leuke manier om nieuwe merken te
ontdekken."
Wat zijn je verwachtingen en dromen voor de toekomst van het
Antwerp Fashion Festival?
"Volgend jaar vindt het Antwerp Fashion Festival alweer voor de vijfde keer
plaats, en dat wordt natuurlijk een speciale editie. Ons doel is om Antwerp
Fashion Festival echt op de kaart te zetten, zodat mensen bij wijze van
spreken hun vakantieplannen gaan afstemmen op een bezoekje aan ons
festival. Uiteindelijk hopen we net zo bekend te worden als de Fashion
Weeks in Londen en Parijs. Een ander idee zou kunnen zijn om in de toekomst
samen te werken met hele grote designers die dan bijvoorbeeld een
meet-and-greet kunnen doen. Maar nu zijn we ook al heel blij dat we elk
jaar verder groeien en dat winkels elk jaar weer mee willen doen."
Dit jaar zal het Antwerp Fashion Festival plaatsvinden op 4, 5 en 6 september.