Conny Groenewegen verwerkt afgedankte fleecetruien tot kunstwerk in OBA

Fleece wordt gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Klinkt duurzaam, en zo wordt het sinds de jaren negentig ook aan de man gebracht: als ecologische oplossing voor het plasticprobleem. Maar is het materiaal wel zo duurzaam? Met het enorme kunstwerk ‘Fashion Machine’ in OBA Expo vraagt modeontwerper en kunstenaar Conny Groenewegen op een bijzondere manier aandacht voor het plasticprobleem in de mode-industrie.

Fleece massaal afgedankt, minst populair om te recyclen

Kleding van fleece wordt massaal afgedankt, terwijl het de minst populaire stof is om te recyclen. “De kwaliteit is vaak dusdanig slecht dat je er niet opnieuw een draad van kunt maken”, vertelt Groenewegen telefonisch aan FashionUnited. “De doorverkoop naar verschillende landen in Afrika en India loopt niet omdat het materiaal te warm is en in Oost-Europa slaat het niet aan. Daar komt bij dat een fleecetrui in de wasmachine bij elke wasbeurt 150.000 of zelfs meer microplastics afscheidt die in de oceanen en ons drinkwater terecht komen. Fascinerend dus, hoe deze ‘oplossing’ in feite een nieuw probleem creëert. Zeker nu fleece weer helemaal terug is in het modebeeld en ook veel als ‘gelegenheidsmateriaal’ wordt gebruikt voor goedkope kerstoutfits en onesies. In de ogen van veel mensen heeft fleece heel weinig waarde.”

Conny Groenewegen verwerkt afgedankte fleecetruien tot kunstwerk in OBA

Enorm breiwerk als tastbaar symbool van de wegwerpindustrie

Afgedankte fleecetruien krijgen in handen van Groenewegen een nieuwe bestemming door ze te vervaardigen tot een enorm breiwerk. Alle sweaters worden eerst op kleur gesorteerd. Door ze vervolgens systematisch in te knippen ontstaan stroken van zo’n tien meter. Deze stroken worden aan elkaar geknoopt en op een spoel gewonden. En zo ontstaat een nieuw breigaren. Tijdens de tentoonstelling wordt er gewerkt aan een enorm fleecekunstwerk. Het nutteloze materiaal verandert op die manier in een ‘fashion monument met een activistische uitstraling’. Zo ontstond een tastbaar symbool voor de enorme omvang van het afval van de kledingindustrie. Bezoekers van de OBA kunnen zelf meewerken aan dit bijzondere modekunstwerk.

Samenwerking met ontwerpers en studenten

Groenewegen heeft daarnaast de handen ineen geslagen met Maurizio Montalti, een ontwerper die werkt met schimmels. “Via mycelium kun je organisch afval verwerken. Ik vroeg me af of dat ook met synthetisch afval zoals fleece zou kunnen. Dat zijn we gaan testen. En het werkte! Mycelium zet fleece om in een composietmateriaal. Dit materiaal is zo stevig is dat je er een bloempot van zou kunnen maken. In samenwerking met Saxion studenten Fashion & Textile Technologies en Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek, test ik nu of je er ook textiel van kunt maken Als dat mogelijk is kan ik het misschien als materiaal gebruiken voor mijn collecties,” aldus Groenewegen.

”Het wordt een leuke, tikje eigenwijze tentoonstelling,”

Conny Groenewegen
Conny Groenewegen verwerkt afgedankte fleecetruien tot kunstwerk in OBA

Langlopend project dat telkens transformeert

De basis voor het project van Groenewegen werd al in 2015 gelegd. Het Nieuwe Instituut in Rotterdam vroeg haar destijds om de ‘achterkant van de mode-industrie’ te verbeelden in het Tijdelijk Modemuseum. Ook daar creëerde ze een enorm kunstwerk van oude fleecetruien, vanaf de vide op de bovenste verdieping helemaal naar de begane grond. Het project kreeg een vervolg in kunstcentrum Dordyard in Dordrecht en bij Mediamatic in Amsterdam. In de OBA zijn de verschillende stadia van project te zien, van 2015 tot nu. Groenwegen wil vooral bewustwording creëren voor het plasticprobleem in de mode-industrie. “En waar kan dat beter dan in de OBA? Een plek waar zoveel verschillende mensen komen, niet alleen mode- of kunstliefhebbers. Het wordt een leuke, tikje eigenwijze tentoonstelling.”

Over Conny Groenewegen
  • Conny Groenewegen studeerde in 1996 af aan de Willem de Kooning Academy in Rotterdam en werkte later voor merken als Droog Design en Alexander van Slobbe. Ze staat bekend om haar experimentele en innovatieve breitechnieken. In 2011 was ze de grote winnaar van de Dutch Fashion Awards. Met het project Fashion Machine reageert ze op en stelt kritische vragen over de afvalproductie van de wereldwijde mode-industrie.

De tentoonstelling ‘Fleece afterlife’ van Fashion Machine is van 4 april tot en met 23 juni te zien in OBA Expo en is gratis te bezoeken tijdens de openingstijden van de OBA. Meewerken aan het kunstwerk kan van 2 tot en met 4 april en gedurende de tentoonstelling op nog vast te stellen data van 10.00 tot 18.00 uur, aanmelden kan via: [email protected]

Beeld: polyester fleece breiwerk en gif, credit Mediamatic. Grafisch beeld: Fashion Machine

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN