• Home
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Jubileumeditie Fashionclash: 5 vragen aan de organisator Branko Popovic

Jubileumeditie Fashionclash: 5 vragen aan de organisator Branko Popovic

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Cultuur|INTERVIEW

De grote mode-evenementen schieten in de Randstad uit de grond, maar in Maastricht zit een meerdaags modefestival dat het al 10 jaar volhoudt. Ieder jaar komen er minimaal 10 duizend bezoekers op meer dan 150 veelbelovende ontwerpers en podiumkunstenaars uit het binnen- en buitenland af. Dit aantal wordt ook weer verwacht op de jubileum editie van Fashionclash: Fashion My Religion! aankomende 15, 16 en 17 juni. FashionUnited sprak telefonisch met Branko Popovic, een van de oprichters, en vroeg hem naar de veranderingen in de afgelopen jaren en de highlights op de komende Fashionclash.

10 jaar Fashionclash, wat is het grootste verschil tussen toen en nu?

“We hebben ieder jaar gekeken naar een andere aanpak, waardoor de jaren moeilijk te vergelijken zijn. Zo hebben we dit jaar gekozen om naast de modeshows in de SAM-decorfabriek met het kwalitatieve gratis programma The Route in de stad aanwezig te zijn. In het begin waren we nog zoekende naar het format en de inhoud van het evenement. De eerste edities waren voornamelijk gericht op het vormen van een platform in een stad waar behalve een modeacademie niet veel draagvlak is voor mode. Vanaf 2011 was die basis er wel en zijn we inhoudelijk verder gaan kijken. Als je me vraagt wat het grootste verschil is tussen toen en nu dan zeg ik kwaliteit, want dat is het belangrijkste motief voor deelnemers om mee te doen. Wat bieden we aan en welke thematiek heeft urgentie om op te pakken? We hebben vanaf het begin het streven gehad om met ons evenement een dialoog over mode aan te gaan dat voorbij de oppervlakkige benadering van het fenomeen gaat. Dat is ons gelukt.”

Media en modebedrijven richten zich voornamelijk op de Randstad, merken jullie als festival hier iets van?

”We hebben in Nederland veel media die inhoudelijk verslag kan doen van dit soort evenementen, maar zich meestal op de Randstad richt. Enigszins logisch; daar zijn ook bijna alle modebedrijven gevestigd. Wanneer wij met die bedrijven in gesprek gaan over samenwerkingen zijn de budgetten meestal vergeven aan andere partijen. De gedachte is dat Amsterdam een groter draagvlak heeft, terwijl Maastricht een ontzettend druk bezochte stad is en een gunstige ligging heeft. Binnen een uur ben je in Düsseldorf, een stad met 600 duizend inwoners. Buitenlandse toeristen geven ook nog eens meer geld uit aan Dutch Design en dan met name de Belgische consument. Dit evenement zou dus heel interessant moeten zijn voor bedrijven om hun merk te promoten. Fashionclash is misschien een veel te idealistisch initiatief. We hebben Fashionclash opgebouwd met de hulp van de stad Maastricht en de provincie Limburg. De fondswerving en steun komt vooral van private fondsen, overheden en van lokale ondernemers.”

Zien jullie sinds de eerste editie een toename in het bezoekersaantal?

"Het bezoekersaantal lijkt constant, maar het monitoren ervan gaat moeilijk doordat het voornamelijk een gratis evenement is. We trekken tussen de 2 en 3 duizend bezoekers naar de modeshows. Gemiddeld zijn er rondom het festival zo’n 10 tot 15 duizend mensen op de been. Wat ik altijd grappig vind is dat mensen denken wel even een hotel in Maastricht te kunnen vinden. Dat is helemaal niet zo makkelijk, De hotels zijn er wel, maar de stad zit helemaal vol."

Werken jullie nog met hetzelfde team als in de beginfase van het festival?

"We zijn begonnen met zijn drieën, Laurens Hamacher, Nawie Kuiper en ik. Dat is nog steeds de kern. Wel zijn we onlangs uitgebreid met drie pr- en productiemedewerkers. Als we ergens in gaan investeren, dan is het in medewerkers, was ons idee. We merkten dat bij ieder afscheid van onze stagiaires en vrijwilligers ook de kennis vertrok. We waren nog maar 23 toen we dit avontuur begonnen en zijn altijd trouw gebleven aan onze artistieke missie, waardoor we langzaam als organisatie groeiden. Met het toenemen van de activiteiten naast Fashionclash moesten we wel mensen aan gaan nemen. Anders houd je het niet vol. "

Tot slot; Fashionclash Fashion is my religion! Wat zijn de highlights?

"Als je nooit eerder naar Fashionclash bent geweest, zijn de modeshows op zaterdag 16 juni een aanrader. De shows zijn een cross-over van theater, dans en mode. Daarnaast kent iedere dag een specifiek onderdeel. Op vrijdag wordt er een roze kerk opgeblazen op het Vrijthof. De Pink Church wordt opgezet tussen de katholieke en de protestantse kerk, wat letterlijk een ‘clash’ tussen religies oplevert en symbool staat voor de traditie van de stad, zijn inwoners en de nieuwe tijd. In de kerk gaan verschillende sprekers, waaronder de burgemeester van Maastricht, met het onderwerp zingeving en moderniteit aan de slag. "

"In de bergportaal van de Sint-Servaasbasiliek is de tentoonstelling 'Babel' van ontwerper Kasper Jongejan ingericht, ook al zo’n mooie samenvoeging van onderwerpen. Op een steenworp afstand ligt de Bijenkorf waar de Showpieces expositie te zien is. De fashion talks met onder andere conservator José Teunissen en de Londense kunstenaar Adam Paecock vinden plaats op zondag in het LAB-Gebouw. Nog een tip: op het dak van Student Hotel geeft Anthony van Gog twee performances waarbij Maastricht als achtergrond dient. Er is zoveel te doen en te zien. Alles rondom het festival is gratis, geld hoeft in ieder geval geen drempel te zijn. "

Kijk voor het volledige programma van Fashionclash op de website van de organisatie.

Beeld: Litichevskaya via FashionClash

Branko Popovic
FashionClash
Fashion My Religion!
jubileumeditie