• Home
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Moam organiseerde 3 uur durende expositie Generation 2015

Moam organiseerde 3 uur durende expositie Generation 2015

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Cultuur |REPORTAGE

Onder het motto 'Nee heb ik, ja zal ik krijgen' strikte Martijn Nekoui jonge kunstenaars voor zijn tentoonstelling Generation 2015. Met drie modetalenten is de expositie van de oprichter van Moam ook meteen een opwarmertje voor de Mercerdes-Benz Fashion Week Amsterdam: vandaag is de eerste dag van het officiële catwalkprogramma.

De rij voor de deur van het pand, aan de Looiersgracht 60, is lang. Niet met genodigden, die kunnen zo doorlopen, maar met andere geïnteresseerden. Misschien voelen ze de noodzaak om erbij te zijn, omdat de tentoonstelling slechts drie uur te zien is. Drie uur past perfect bij de gejaagde generatie, vindt Martijn Nekoui.

Het Parool noemt Nekoui een 'modemakelaar'. De 26-jarige krijgt namelijk alles voor elkaar. Tijdens zijn studie op het Amsterdam Fashion Institute (Amfi) raakte hij in gesprek met grote namen uit de Nederlandse modebranche. En als vers afgestudeerde wist hij onder andere Viktor & Rolf en Fong Leng te strikken. Hij koppelde de gevestigde namen aan de nieuwste generatie talenten als Winde Rienstra en Jan Boelo voor zijn tentoonstelling in fotografiemuseum Foam, onder de noemer Moam. Het groeide en groeide. Zo was er Moam Collective, een collectief van pas afgestudeerde ontwerpers die samen één collectie maakten. En er was de collectie voor Hema.

Generation 2015: zesentwintig talenten middels achternaam gekoppeld aan letter uit alfabet

Het concept van de tentoonstelling, met de ondertitel 'Van Aa to Zz': zesentwintig jonge kunstenaars, uit verschillende disciplines, tonen een creatie, geïnspireerd op de eerste letter van hun achternaam. De talenten kregen verder artistieke vrijheid.

Heeft Nekoui ook een persoonlijke favoriet? "Ik vind Teresa van Dongen een heel toffe," zegt hij. Van Dongen koos voor het woord 'damp' en creëerde een lamp en luchtbevochtiger in één. "Er zit ook een performance artiest tussen, Jess Uytenbroek. Maar het werkt vooral samen heel goed. Alle werken versterken elkaar."

Nekoui vroeg bladenmakers, curatoren, stylisten en recruiters wie zij talenten vonden. Vervolgens maakte hij daar weer een selectie van. "Omdat ik meer disciplines wilde doen, heb ik drie modetalenten opgenomen in de expositie: mannenmodeontwerper Gino Anthonisse, damesmodeontwerper Milou van Esch en lingeriedesigner Tess van Zalinge. Ik denk dat ze fantastisch passen bij de rest."

Mode op tentoonstelling Generation 2015

Milou van Esch ontwierp een jurk, geïnspireerd op de tekeningen die ze vroeger maakte als kind: lettertekeningen waar ze diepte in creëerde. Haar jurk is letterlijk de letter 'E'. "Ik heb voor fluweel gekozen, omdat het een vergeten stof is. Het wordt vaak gezien als ouderwets of meubelstof, terwijl het in mijn ontwerp een heel moderne stof is geworden," vertelt ze.

De ontwerpster twijfelde geen minuut of ze wilde meedoen met de tentoonstelling. "Ik kreeg een mail van Martijn dat ik was geselecteerd. Ik dacht meteen: 'Moam, dat is bekend en krijgt veel publiciteit. Een mooie kans'. En kijk hoeveel mensen er zijn!"

Ze hoopt vooral haar naamsbekendheid te vergroten door mee te doen met Generation 2015. "Toen ik afstudeerde was er veel publiciteit, maar zodra de show was afgelopen, viel het een beetje dood. Het zou mooi zijn als mensen mijn ontwerp zien en denken: 'Die moeten we hebben'. Uiteindelijk wil ik bij een label een baan als ontwerper. Mijn droombaan is een plekje in het designteam van Acne of Céline. Na mijn afstuderen heb ik gesolliciteerd bij verschillende bedrijven, maar het lukte nog niet om iets te vinden. Ik wilde niet stilzitten, dus toen heb ik mijn afstudeercollectie vertaald naar draagbare kledingstukken. Die ga ik verkopen bij Labels in Sittard. Heel spannend hoe dat gaat aanslaan en hoe mensen er op reageren."

Ook op mode geïnspireerd: de tekeningen van Judith van Hoek. Haar ‘H’ staat voor haute couture. Al toen ze een klein meisje was raakte ze gefascineerd door kleding. De ‘X’ is eigenlijk modemerk Marc O’Polo, onder de naam ‘Marc O’Polo X Generation 2015’. Illustrator Sella Molenaar tekende voor de gelegenheid de visie van het merk op de talenten van Generation 2015. Handig zo’n sponsor, want geld moet er natuurlijk ook binnenkomen. Al zei Nekoui in het Parool dat geld hem niet boeit. “De kick boeit me.”

Moam komt met feestcollectie voor Hema

Als na drie uur de tentoonstelling voorbij is, denkt Nekoui alweer aan andere projecten. Dit jaar komen zowel Moam Collective als Moam voor Hema terug. Kan Nekoui al iets meer zeggen over de collectie voor Hema? “Ja, het is een collectie voor, eh, ja voor ja, voor de decembermaand. Laat ik het zo maar zeggen.”

Martijn Nekoui
MOAM