• Home
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Pim van den Akker: 'De jurk komt weer thuis'

Pim van den Akker: 'De jurk komt weer thuis'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Cultuur

Pim van den Akker is wel teleurgesteld dat de jurk niet is verkocht in de veilig afgelopen vrijdag in het Venduehuis te Den Haag. De auteur, bloemenarrangeur, ontwerper en leraar, heeft samen met de Porceleyne Fles en schilder Simon van Oosten een porseleinen jurk ontworpen en gemaakt. De jurk werd voor het eerst getoond op de Food Floral Fashion show in 2013. FashionUnited praat met Van den Akker over de jurk en zijn anderen projecten.

Wie is er op het idee gekomen de jurk van porselein te maken?
“Ik! Ik hou altijd heel erg van de grenzen opzoeken en dingen doen waarvan mensen denken dat ze niet mogelijk zijn. En dat was met dit precies hetzelfde. Ik maak al jurken van plantaardig materiaal en eens in de zoveel tijd die show ik die. Die creaties zijn bijna kunst en coutureachtig, dus de overstap van dat naar porselein was snel gemaakt. Het zorgt voor een statement; het zet mensen aan het denken en geeft net een ander gevoel omtrent materiaal. Het heeft anderhalve maand gekost om de jurk te bedenken en te maken.”

Hoeveel geld heeft het maken van jurk gekost?
“Als je gaat kijken naar alleen al de arbeid van de diverse mensen; de schilder, de ovens en ik, dan komt het bedrag dichtbij de richtprijs die er op de veiling gevraagd is. Rond de 10.000 en 15.000 euro. Ik moet eerlijk zeggen dat we het niet exact hebben uitgerekend. Misschien ook wel bewust, zodat we niet zouden schrikken. De Porceleyne Fles en ik hebben de jurk gefinancierd met onze tijd, energie en geld. Gewoon omdat we van de uitdaging houden en om te kijken of het mogelijk was.”

Was je teleurgesteld dat de porseleinen creatie niet verkocht is?
“Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant niet. Het klinkt misschien heel gek. Ik had het echt ontzettend mooi gevonden als hij verkocht was geweest voor een mooi bedrag en ergens een plekje zou vinden. Als je een lange tijd met een project bezig bent, dan is het toch ook wel lastig om afscheid te nemen.”

Wat voor koper hadden jullie in gedachten voor de jurk?
“We hadden het fantastisch mooi gevonden als een textielmuseum zo'n aankoop zou doen. Vooral vanwege het contrast met andere creaties die textielmusea bezitten. Een ander museum, iemand met een grote galerie of een persoon die een expositiemogelijkheid heeft, zou ook een mooie eigenaar kunnen zijn. Het is belangrijk dat mensen van de jurk kunnen genieten.”

Wat gaat er nu met de jurk gebeuren?
“De jurk komt weer thuis. Voorlopig gaat het kunstwerk weer terug naar Delft, waar we eerst zelf nog even gaan genieten van onze creatie en vervolgens nadenken over wat we ermee willen doen. Het uitgangspunt is dat we de jurk een plekje willen geven waar mensen hem kunnen bekijken. Op die manier kan het tot inspiratie leiden en iets met mensen doen.”

Peter Meefout, directeur van het Venduehuis, zegt dat bieden onder de 10.000 euro geen zin heeft. Waarom?
“Dat is de waarde die wij de jurk hebben gegeven en wij vinden het belangrijk dat de jurk die waarde krijgt. Als die waarde niet behaald wordt is het sneu. Mensen zullen de die waarde op een moment toekennen, alleen dat moment was nu niet daar.”

De porseleinen jurk werd voor het eerst getoond op de Food Floral Fashion show in 2013. Zijn er plannen om binnenkort creaties te showen op de Food Floral Fashion show?
“In 2014 heeft er geen Food Floral Fashion show plaats gevonden en in 2015 zal dit ook niet plaats vinden. Maar Yuri Verbeek, Delftse chef-kok die zijn creaties ook op de Food Floral Fashion toont, en ik hebben onze zinnen wel gezet om in 2016 weer een show te organiseren.”

In 2012 heb je voor Amsterdam Fashion Week een collectie ontworpen met een floral design. Hoe vond je dat?
“Ontzettend leuk! Ook om met twee designers, Dennis Diem en Said Mahrouf, samen te werken. Het is inspirerend om met andere vakgebieden samen te werken. Het was uitdagend hun collecties te vertalen naar bloemen, planten en plantaardige materialen. Ik vond het ontzettend leerzaam om daadwerkelijk op 'Het platform' op modegebied in Nederland te staan en alles voor en achter de schermen mee te maken. Dat heeft me een hoop wijzer gemaakt. Ik weet nu wat allemaal komt kijken bij de organisatie van zo'n groot event en weet nu beter hoe de modewereld in elkaar steekt.”

Hoe groot is het aandeel mode in alles wat je nu doet?
“Dat is moeilijk te zeggen. Het is niet het grootste aandeel, maar zeker aanwezig. Mode is wel een inspiratie, maar ik word ook geïnspireerd door andere dingen zoals muziek en koken. Het trekt me wel enorm en ik sluit niet uit dat ik in de toekomst iets met mode zal doen. Het zal dan iets plantaardig of wel combinaties van plantaardig met stoffen.”

Je maakt voornamelijk stukken die niet draagbaar zijn. Heb je er wel eens over nagedacht om een draagbare collectie te maken?
“Ik heb wel de gedachte gehad om van alle creaties die ik van plantaardig materiaal heb gemaakt stoffen varianten te maken. Zodat het dagelijks draagbare kledingstukken worden. Met die gedachten speel ik een beetje, en wanneer dat uitkomt dat weet ik niet. Meestal is het zo, dat als ik een idee in mijn hoofd heb zitten dan komt er er ooit een keer uit.”

Wat zijn je plannen voor 2015?
“Twee jaar geleden hebben Marius Dekker, Piet van Kampen en ik een internationaal platform voor inspiratie en educatie op gebied van planten en bloemen opgericht, Flowerfactor.com. Daar hebben voor het komende jaar plannen voor. Dus daar gaat heel wat tijd en energie in zitten. Verder wil ik mezelf verbazen en dat is voor mij een hele belangrijke drijfveer. Er zullen waarschijnlijk een aantal verrassende binnen- en buitenlandse projecten komen, waarmee ik mezelf hoop te verbazen en dat is een beetje de uitdaging. Iets doen wat ik nog niet gedaan hebt. Ik vind dat het belangrijk is dat je dingen doet die je verbazen, inspireren en waarvan je leert, want dan groei je.”

Amsterdam Fashion Week
Pim van den Akker
Porceleyne Fles
Porseleinen jurk
veiling