• Home
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Tentoonstelling Modest Fashion: ‘Bedekt of niet, het gaat om keuzevrijheid’

Tentoonstelling Modest Fashion: ‘Bedekt of niet, het gaat om keuzevrijheid’

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Cultuur|REPORTAGE

Wat begon met een onderzoek naar identiteit veranderde in een onderzoek naar welke ruimte vrouwen in konden nemen. Dit onderzoek kwam onder de aandacht bij de directeur van het Stedelijk Museum Schiedam-directeur Deirdre Carasso en zo ging het balletje rollen voor de Modest Fashion-tentoonstelling die vanaf morgen 21 september te zien is in het museum.

Rajae el Mouhandiz, kunstenaar en theatermaker, is degene achter het onderzoek. Ze kwam tijdens haar onderzoek veel in aanraking met modest fashion, bedekkende kleding. Tijdens een preview van de tentoonstelling vertelt El Mouhandiz dat deze manier van kleden ook juist wordt gebruikt tijdens de emancipatie van de vrouw. Dat een vrouw zelf mag bepalen hoe ze zich kleed en aan wie ze wat laat zien, is een krachtig gegeven. Niet in alle landen ter wereld zijn vrouwen zo vrij als ze in Nederland zijn, zo wordt nog eens duidelijk in de tentoonstelling.

In de eerste zaal van de tentoonstelling vindt men jonge ontwerpers die onder de noemer ‘modest fashion’ vallen. Het modehuis Bouguessa uit Dubai noemt zich specifiek modest, maar de andere ontwerpers maken net als ieder andere gewoon stukken die passen bij hun visie. De abaya van Bouguessa (minimalistisch en zwart-wit) vormt een contrast met de ontwerpen van Lisa Folawiyo uit Nigeria die aan de andere kant van de eerste zaal staan. Kleurrijk, meerdere prints met elkaar gecombineerd en veel kraalwerk. Op de muur zijn de kunstwerken van Perrine Philomeen te zien waar hoofddoeken als persoonlijk statement worden gebruikt. Philomeen studeerde in 2018 af aan de Willem de Kooning Academie met een collectie futuristische foto’s van ‘hijabista’s’. Het laat heel duidelijk zien dat bedekkend kleden ook een manier kan zijn om vrouwelijkheid, empowerment en stijl te dragen en dit is precies de juiste toon die wordt gezet voor de rest van de tentoonstelling.

Tentoonstelling Modest Fashion gaat in op verleden, heden en toekomst van bedekkende mode

El Mouhandiz vertelt dat de tweede zaal gericht is op de geschiedenis van bedekkende kleding, van Nederland tot Frankrijk en natuurlijk buiten Europa. Historische stukken worden gecombineerd met recente kunstwerken. De derde zaal valt in de categorie ‘bezinning’. Diverse kunstwerken die gaan over het vrouwenlichaam en de rol van de vrouw zijn hier te vinden, maar ook drie ontwerpen van Said Mahrouf die hij speciaal voor de tentoonstelling maakte. De ontwerper, die in Nederland zijn opleiding deed en nu werkt vanuit Casablanca, cureerde ook de mode-items in de tentoonstelling. “Ik had van elk modehuis stukken kunnen pakken want de influencers uit modest fashion, combineren ook alles met elkaar,” zo vertelt hij terwijl hij zijn kledingstukken om mannequins drapeert. Om enkele namen te noemen uit de tentoonstelling: Frenken, Chanel, Dior, The Row, Christian Wijnants, Hussein Chalayan, Kayat en Maison Rabih Kayrouz. Voor zijn eigen ontwerpen werkte hij samen met een atelier in Fez, een van de nog maar drie ter wereld waar met de hand brokaat stoffen geweven worden. Mahrouf werkte voor de designs vanuit het concept van modest fashion en speelt met wat wel of niet bedekt moet worden.

De laatste zaal laat de toekomst zien, waar modest fashion en de keuzevrijheid van vrouwen heen kunnen gaan. “In Nederland is het een keuze om je modest te kleden, maar bijvoorbeeld in Iran mag je niet naar buiten zonder je hoofd te bedekken,” aldus Mouhandiz. De zaal laat duidelijk zien hoe vrouwen in het hier en nu omgaan met de keuzevrijheid die ze hebben. Het laatste stuk van de tentoonstelling geeft hoop, met als afsluiter: “Patriachy is history”.

Modest Fashion roept meer vragen op dan alleen ‘Bedekt of niet?’ Het zet de kijker aan het denken over hoe hij of zij zich kleedt, welke vrijheid er is en voor wie diegene zich kleedt. Het is duidelijk dat de tentoonstelling een gesprek aan wil gaan met de bezoeker en dat de bezoekers dit ook aangaan met elkaar. Voor wie meer informatie wil over het fenomeen Modest Fashion worden leeslijsten opgesteld en op een speciale website kunnen mensen meer informatie inwinnen. De hype rondom Modest Fashion is wellicht gestart door de Olsen Twins in 2010, maar de manier van kleden is al honderden jaren verweven in onze cultuur. Het gaat er alleen om wat je doet met die cultuur.

Hoofdbeeld: FashionUnited

Beelden via Stedelijk Museum Schiedam

Modest Fashion
Stedelijk Museum Schiedam