Viktor&Rolf tentoonstelling laat succes poldermodel zien
bezig met laden...
“Het enige waar we het ooit over oneens zijn is de temperatuur in de auto,” grapt Rolf Snoeren als gevraagd wordt hoe de samenwerking met Viktor Horsting al 25 jaar verloopt. “We zeggen eigenlijk altijd dat we een goed voorbeeld zijn van het poldermodel; we blijven praten tot er een consensus is,” aldus Horsting tijdens de preview van de tentoonstelling ‘Viktor&Rolf: Fashion Artists 25 years’ in de Kunsthal in Rotterdam. “Dat is eigenlijk wat deze tentoonstelling is, 25 jaar aan dialoog,” zegt Snoeren.
“Elke collectie, elk seizoen, begint met een blanco papier,” aldus de ontwerpers. “Vanaf daar gaan we praten, het opschrijven en dan visualiseren.” Op de muren van de grote zaal van de tentoonstelling zijn dan ook die visualisaties te zien. Schetsen, groot en klein, zijn als behang verspreid over de muur. Naar de tekeningen alleen al kan uren gekeken worden, mede dankzij de kleine opmerkingen als ‘Wie gaat dit aan doen?’ die tussen de schetsen te vinden zijn. De muren in de tentoonstelling zijn een van de vele voorbeelden van de blanco pagina aan het begin van een nieuw seizoen die stap voor stap verandert in een van de iconische collecties van Viktor&Rolf. “We zeggen altijd dat we nooit een diploma krijgen, het is nooit klaar,” aldus Viktor Horsting.
25 jaar Viktor&Rolf: “Deze tentoonstelling is 25 jaar aan dialoog”
Ter ere van het 25-jarige jubileum van Viktor&Rolf, de naam ontstaat tijdens hun deelname aan het Hyères Festival waar het jonge duo drie prijzen wint, zijn er 87 ontwerpen tentoongesteld. Een groot deel hiervan heeft nog nooit de binnenkant van een museum gezien. Een deel van de items zijn op bruikleen van Han Nefkens, een van de grote bewonderaars en verzamelaars van Viktor&Rolf. “Toen ik voor het eerst een Viktor&Rolf stuk zag, ging er een hele nieuwe wereld voor mij open. Het liet me zien dat modeontwerpers ook een boodschappen hadden achter hun collecties.” Meer dan twintig jaar geleden ging die wereld voor Nefkens open en met deze tentoonstelling hoopt het ontwerpersduo voor meer mensen die wereld te openen. “Op die manier kan iedereen het bekijken, niet alleen een handjevol mensen tijdens de shows in Parijs.”
De Russian Doll-collectie, waar Horsting en Snoeren één model aankleden op de catwalk ziet het duo als het ‘doorbreek’-moment. “Toen gingen mensen echt opletten.” Het is ook niet gek dat juist die collectie een groot stuk van de tentoonstelling inneemt, naast andere items uit hun begintijd, zoals de jurk die de ontwerpers maakten voor hun deelname aan het Hyères Festival. De Russian Doll collectie staat opgesteld in de volgorde waarop de items op model Maggie Ritzer werden aangebracht, vergezeld door een video van de show. “Voor dat moment werden we vooral opgemerkt door de kunstwereld. De kunstwereld was er eerder dan de modewereld,” aldus Snoeren. “We wisten niet hoe we het modesysteem binnen konden komen.”
Dat het duo het modesysteem binnen is gekomen, is inmiddels geschiedenis. Die geschiedenis, vanaf het moment na de Russian-Doll collectie, is voornamelijk te zien in de hoofdzaal. In de zaal zijn niet alleen verschillende stukken uit collecties te zien, denk aan de Wearable Art, Cutting Edge Couture, Action Dolls, Surreal Satin en Bedtime Story collecties, maar ook de trouwjurk van Prinses Mabel van Oranje en haar rouwjurk staan tentoongesteld. Naast full-size ontwerpen, zijn ook 25 porseleinen poppen uit de tentoonstelling ‘The House of Viktor&Rolf’ verwerkt in de zalen. Hierdoor is het mogelijk om veel meer ontwerpen te verwerken in ‘Viktor&Rolf: Fashion Artists 25 years’ dan de ruimte zou toelaten als het full-size ontwerpen waren. Elke pop is gekleed in haute couture die exact op schaal is nagemaakt met behulp van originele patronen. Even verderop zijn in een andere zaal ook de kostuums van Madonna te bewonderen en de kostuums voor de voorstelling ‘Dutch Doubles’ van Het Nationale Ballet. “Madonna was heel specifiek wat ze wilde. Dat was eigenlijk top,” aldus Snoeren.
Het 25-jarige ‘poldermodel’ van Viktor&Rolf in de Kunsthal
De tentoonstelling is de viering van 25 jaar aan dialogen, vriendschap en schoonheid. Of de ontwerpers nog zeker 25 jaar doorgaan? Daar is verzamelaar Han Nefkens wel zeker van. “Ik heb net verzekerd dat na mijn dood het museum Boijmans van Beuningen een donatie van 300.000 euro krijgt om te blijven verzamelen. Dus nu moeten ze wel blijven ontwerpen.”
De tentoonstelling is tot en met 30 september 2018 te zien in de Kunsthal in Rotterdam.
Hoofdbeeld: The House at the End of the World, 2005, Foto: David LaChapelle Studio
Beeld 1: The Chainsaw Massacre, Cutting Edge Couture,ready-to-wear collection, SS 2010, Foto: Wayne Taylor
Beeld 2: Russian Doll, haute couture collection, AW 1999, Foto: Wayne Taylor
Beeld 3: Wearable Art, haute couture collection, AW 15/16, Foto: Wayne Taylor
Beeld 4: Action Dolls, haute couture collection, AW 2017, Foto: Team Peter Stigter
Beeld 5: Van Gogh Girls, haute couture collection, SS 2015, Foto: Team Peter Stigter