Naam: Jan Schrijver
  • Geboortedatum en -plaats: 9 mei 1959, Arnhem
  • Woonplaats: Wageningen
  • Opleiding: Kunstacademie Arnhem, richting mode-illustratie. Afgestudeerd in 1985. (Rotterdam)
  • Bijbanen: Bij designbureau Promostyl, Lidewij Edelkoort, Adidas en Ferry Schoew (alle als illustrator/grafisch ontwerper).

Heb je altijd al in de mode willen werken?

“Nee, ik ben eigenlijk niet bewust naar de academie gegaan. Maar ik was wel altijd al geïnteresseerd in mode als gereedschap. Wat doen mensen ermee? Ik vind de subculturen die ontstaan doordat mensen bepaalde kleding dragen interessanter dan bepaalde stofjes. Dat laatste is natuurlijk wel heel belangrijk, maar daardoor word ikzelf niet getriggerd. Nog steeds vind ik het op papier zetten van mode spannender dan mode maken. Ik belandde op de academie omdat ik goed kon tekenen. Ik ben sowieso geen planner. Ik weet niet wat er morgen gaat gebeuren. Mijn omgeving hunkert daar wel naar.”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?

“Er bestaat geen gemiddelde werkdag voor mij. Ik ben op alle creatieve terreinen binnen Gsus actief. Ik ontwerp, zet de grote lijnen uit in de collecties, maar ik bemoei me ook met details als knoopjes. En de fotografie van campagnes neem ik voor mijn rekening. We doen alles in huis.”

Weet je nog wanneer jullie doorbraken met gsus?

“Nee. Het was vrij snel duidelijk dat we er waren. Maar ik ben geen man van cijfers en getallen.”

Hoe organiseer je werk en privé?

“Het prive kent me niet anders. Mijn werk gaat altijd door. Ik zet geen knop om als ik naar huis ga.”

Van wie kreeg je belangrijk carrièreadvies?

“Van Ferry Schoew (internationaal trendwatcher), die ooit zei: ‘Ik zie liever een goed geslaagde stofzuiger dan een slecht schilderij’. Je moet je goed realiseren dat mode maken een ambacht is. Het is toegepaste kunst, ambachtelijk gemaakt. En je bent niet automatisch kunstenaar omdat je op de kunstacademie hebt gezeten. Je kunt het wel leren, maar het moet wel bij je passen. Talent is belangrijk. Het creatieve moet in je zitten. Of je nou theaterkleding gaat maken of hoofd inkoop wordt bij de Bijenkorf. Het heeft dezelfde oorsprong.”

Heb je advies voor jonge mensen die jouw baan zouden willen?

“Datzelfde.”

CV

  • 1985-1987: Artdirector bij een trend/stylingbureau in Los Angeles.
  • 1987-1992: Trendwatcher/illustrator Promostyl Parijs.
  • 1985-1993: Freelance grafisch ontwerper O’Neill/les gegeven aan verschillende academies in Nederland.
  • 1993: gsus opgezet, samen met Peter Veenstra en Angelique Berkhout. “In die tijd waren er wel verschillende merken, maar die waren allemaal in een hokje te plaatsen. Sportwear bijvoorbeeld of de blauwe labels als Diesel en Replay. Wij wilden een cross-over label introduceren. We waren zelf met snowboarden en skate bezig en wilden een combinatie maken met kleding om in uit te gaan.”

Dit artikel is gepubliceerd de ‘Werken in de mode’ special 2009, van het FashionUnited print vakblad.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN