Truus Dokter
  • Leeftijd: 50
  • Woonplaats: Amsterdam
  • Opleiding: Mr. Koetsier School (het huidige AMFI)
  • Bijbaan: “Ik zat in het demonstratieteam van botenmerk Sunfish. Op een beurs verwachtten ze dat ik er maximaal één zou verkopen, het werden er vijfentwintig.”

Wat was het moment waarop je wist: ‘ik wil de modebranche in’?

Ik denk toen ik een jaar of 6 was. Ik was altijd in de weer met een schaar en stofjes om poppenkleertjes te maken. Ondanks dat op de middelbare school altijd werd gezegd dat je met mode nooit je brood kon verdienen, ben ik toch blij dat ik mijn hart heb gevolgd. Ik begrijp mensen niet die zeggen dat ze deze industrie oppervlakkig vinden. Het maakt letterlijk en figuurlijk de wereld een stukje mooier.

Wat was het hoogtepunt in je carrière tot nu toe?

Wanneer iets dat ik drie jaar geleden gesignaleerd heb, uitkomt. Dan denk ik altijd: wow. Een voorbeeld daarvan is dat ik bij het bedrijf waar ik in de jaren negentig voor werkte, heb gezegd dat internet de toekomst zou zijn, maar collega’s vonden dat flauwekul, het zou nooit iets worden. Een tijdje later klopte een marketing manager in opdracht van de directeur toch bij me aan met de vraag: ‘Hoe zit dat nou met dat internet?’ Ik zie hem nog staan!

Hoe scheid je werk en privé?

Mijn man is kunstenaar en samen kunnen we heel goed filosoferen, dus ons privéleven en zaken lopen voordurend in elkaar over. Maar dat vind ik niet erg. Je kunt dit werk niet van negen tot vijf doen als je het goed wil doen. Ik denk dat het in je natuur moet zitten.

Wat is belangrijkste advies dat je ooit hebt gekregen?

Een partner bij een reclamebureau zei ooit tegen mij: met de ene helft van wat je doet, verdien je je geld en met de andere helft investeer je in de toekomst. Ik geloof heilig in brood op de plank op korte termijn voor zowel mijn opdrachtgever als voor mezelf en daarnaast werk je aan ideeën voor de toekomst. Bijvoorbeeld met de komst van internet. Als ondernemer zou je niet meteen negatief moeten zijn, maar moeten denken: ‘wat cool, wat zouden we daar in de toekomst meekunnen voor ons bedrijf?’ Op het moment dat het wel commercieel is, ben je er in je hoofd klaar voor.

Wat is jouw tip voor mensen die jouw baan zouden willen hebben?

Begin een blog. Het is belangrijk om daar zo jong mogelijk mee te beginnen, want zo ontwikkel je je beeld- en schrijfskills.

CV

  • 1981 – 1997: Truus Dokter begon haar carrière bij HIJ (het huidige WE) waar zij eindigde als hoofd styling. Later vervulde ze deze functie ook bij Amici en McGregor.
  • 1997 – heden: Vijftien jaar geleden besloot Dokter voor zichzelf te beginnen. Sindsdien is ze business partner van het internationale forecastingbureau PeclersParis in Nederland en België en heeft ze haar eigen styling- en forecastingbureau It fits! met klanten in de mode- en interieurbranche.
  • 2012: Dokter was samen met modejournalist Milou van Rossum en trendwatcher Christine Boland genomineerd voor de Trendwatcher of the Year Award.

Dit artikel is gepubliceerd de ‘Werken in de mode’ special 2012, van het FashionUnited print vakblad.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN