Kansen en kuilen: Spraakmakende benoemingen in de modewereld in 2023
bezig met laden...
In het bedrijfsleven is het gebruikelijk om topmensen aan te nemen die zich hebben bewezen door goede prestaties bij andere bedrijven, in de hoop dat ze datzelfde succes naar hun nieuwe werkgever kunnen vertalen. Topmensen zoals zij worden ingehuurd vanwege hun leiderschapsvaardigheden, expertise en vermogen om groei en innovatie te stimuleren. Het gaat om mensen met veel kennis van de sector, inzicht in trends en die het talent hebben om obstakels te overwinnen, en dat allemaal verenigd in één persoon.
Dit is een van de redenen zijn waarom Kering de beproefde chef van Saint Laurent, Francesca Belletini, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het merkenportfolio van de groep, onlangs benoemde als plaatsvervangend CEO van Kering. Belletini, heeft ruim tien jaar ervaring en heeft bij Saint Laurent laten zien dat ze een bedrijf door fikse uitdagingen kan loodsen. Na het vertrek van Hedi Slimane en tijdens de ingrijpende design transitie onder de huidige creatief directeur Antony Vaccarello, is Belletini het pad naar groei nooit kwijtgeraakt. De omzet van Saint Laurent is onder haar leiding vervijfvoudigd tot 2,52 miljard euro per jaar.
Groei staat ook centraal bij het door Rihanna opgerichte lingeriemerk Fenty, waar onlangs Hillary Super werd aangesteld. In haar eerdere functie bij Urban Outfitters Group, dat ook het moederbedrijf van Anthropologie is, heeft Super het omnichannel-kanaal fors uitgebreid en de omzet opgevoerd tot meer dan 1 miljard dollar. Met haar ervaring in het managen van een divers merkportfolio in verschillende segmenten, van Anthropologie's populaire A+ lijn, het plus-size assortiment, tot het aansturen van retail en communities rond haar kernklanten, is Super een leider die bij explosieve expansie de teugels in handen houdt. "We hebben een zeer betrokken klantenbestand met ons DTC-model (‘direct-to-consumer’, red.) en zien ook dat er kansen liggen om (de omzet, red.) verder uit te breiden door meer naar klanten toe te gaan en meer mogelijkheden te bieden om onze producten aan te schaffen," verklaarde Fenty aan Vogue Business toen de benoeming bekend werd gemaakt.
Ook niet onbelangrijk zijn zaken zoals reputatie en het netwerk van succesvolle leidinggevenden en hun status binnen de sector, wat deuren kan openen naar nieuwe partnerschappen, samenwerkingen en middelen die anders misschien moeilijker toegankelijk zijn. Toen Lanvin bekendmaakte de Amerikaanse rapper Future te hebben ingehuurd om nieuwe concepten te ontwikkelen voor het Franse modehuis, haalde het daarmee een drie-eenheid binnen van netwerk, reputatie en invloed. Vooral wanneer bedrijven hun collecties nieuw leven willen inblazen en een nieuwe doelgroep aanspreken, kan deze werkwijze veel waarde toevoegen. Future’s 25 miljoen volgers op Instagram (op het moment van schrijven) zullen het merk zeker een flinke buzz geven.
Het vertrouwen winnen van investeerders
Onlangs werd bekend dat Richard Dickson, een veteraan van Barbie's moederbedrijf Mattel, de teugels overneemt bij de iconische Amerikaanse retailer Gap. De benoeming van Dickson is deels te danken aan het vertrouwen dat het aannemen van een bekende leidinggevende wekt bij investeerders en aandeelhouders, met als gevolg dat het vertrouwen in het bedrijfsbestuur wordt versterkt wat dan weer leidt tot meer investeringen en ook positieve media-aandacht. Met het fenomeen van de recente Barbie-film, die wereldwijd meer dan 1,28 miljard dollar opbracht in het achterhoofd, hoopt Gap Inc. dat Dickson eenzelfde groei kan realiseren als hij bij het speelgoedbedrijf heeft gedaan.
Hier gaat het meer om hoe de omzet kan worden opgeschroefd dan op een bewezen track-record in de modebranche. "Richard heeft expertise van onschatbare waarde op gebieden die van cruciaal belang zijn voor het werk dat Gap Inc. doet om het bedrijf voor de lange termijn te versterken," zei Mayo A. Shattuck, III, de LID (onafhankelijk bestuurder, red.) van Gap in een persbericht waarin de benoeming van Richard Dickson werd aangekondigd. "We zijn blij met zijn visionaire leiderschap terwijl het bedrijf het toekomstige potentieel van Gap Inc. en haar gerenommeerde Amerikaanse modemerken herdefinieert."
Gap heeft zowel de PR-ramp die de samenwerking met Yeezy heeft opgeleverd, te verwerken alsmede een dalende verkoop. "Gap is niet langer relevant voor zijn kernconsument," zei Jonathan Reid, directeur ‘Retail en Consument’ bij Fitch Ratings, in dagblad The New York Times. "Het is niet duidelijk waar het merk staat. Dat is vergelijkbaar met de positie waarin Mattel een paar jaar geleden verkeerde."
Vertrouwen wekken
Als het gaat om transities, waarbij een merk voor uitdagingen staat of ondermaats presteert, kan het inhuren van een leidinggevende die bekend staat om het reorganiseren van bedrijven in moeilijkheden een signaal zijn voor investeerders en de markt, dat het bedrijf proactieve stappen zet om de situatie te verbeteren.
In het huidige modelandschap moeten succesvolle CEO's beschikken over een complete set vaardigheden die niet alleen management skills, maar ook marketing en productontwikkeling omvat. Dit geldt vooral in sectoren zoals fashion, waar de voorkeuren van de consument voortdurend veranderen en effectieve marketing- en productstrategieën essentieel zijn voor vruchtbare groei.
Bij Gap vervangt Dickson Sonia Syngal, die in 2022 werd ontslagen toen de aandelenkoers een klap kreeg en de kosten stegen. Maar ook eerdere benoemingen bij Gap liepen slecht af. Gap Inc. worstelt al jaren met dalende verkopen en tanende belangstelling van consumenten. CEO's als Art Peck en Glenn Murphy verlieten het bedrijf nadat zij er niet in waren geslaagd het tij te keren. Misschien is het meer de vraag wanneer Gap's 'roze' moment aanbreekt, net zoals bij Barbie. In de modewereld is echter wel meer dan een seizoen van groei en een geweldig product noodzakelijk om het consumentenvertrouwen terug te winnen en de omzet een positieve zet te geven.
En hier zit de crux. Een succesvolle carrière in het verleden garandeert geen succes in de toekomst. In 2013 stapte Lululemon's oprichter en CEO Chip Wilson op na problemen met de kwaliteit van de producten en pijnlijke opmerkingen. Wilson’s opvolger Laurent Potdevin, een LVMH-veteraan die de verkopen bij Toms Shoes en Burton fors liet groeien, vertrok alweer binnen een paar jaar en vrij abrupt na beschuldigingen van wangedrag en achterblijvende omzet.
Track records uit het verleden? Niet al het goud garandeert glans in de toekomst
Stefan Larsson werd in 2015 aangesteld als de nieuwe CEO van Ralph Lauren om de dalende verkoopcijfers en het merkimago van het bedrijf op te poetsen. Larssons indrukwekkende CV als sales kanon bij H&M tot bijna een miljard dollar omzetgroei bij Old Navy (onderdeel van Gap Inc.), betekende niet dat hij dat succes bij Amerika's meest geliefde luxehuis kon evenaren. Creatieve meningsverschillen met de oprichter en uitvoerend voorzitter van het bedrijf, Ralph Lauren zelf, zorgden ervoor dat Larsson het bedrijf twee jaar later alweer verliet.
Veranderingen op topposities komen in de mode-industrie net zo vaak voor als in de rest van het bedrijfsleven en kunnen om verschillende redenen plaatsvinden. Maar elk bedrijf is uniek en wordt beïnvloed door een complex samenspel van interne factoren (leiderschap, cultuur en middelen) en externe factoren (markttrends, concurrentie en economische omstandigheden). Er bestaat geen formule die groei garandeert of die successen uit het verleden kan herhalen. Goede leiders leren van het verleden en hanteren dezelfde principes en strategieën die passen bij de unieke context en doelen van een bedrijf.
Maar die kostelijke saus die alles bij elkaar brengt? Dat blijft een goed bewaard keukengeheim.