Nieuwe documentaire beschrijft Martin Margiela ‘in zijn eigen woorden’

New York - Wie hoopt eindelijk het gezicht van de mysterieuze Belgische ontwerper te zien in de nieuwe documentaire Martin Margiela: In his own words, zal worden teleurgesteld. De camera focust alleen op de handen van de ontwerper en op de archieven en beeldmateriaal van het invloedrijke werk die deze handen hebben gemaakt. We moeten genoegen nemen met het feit dat Margiela eindelijk zelf vertelt over de periode bij zijn gelijknamige label, van 1989 tot en met 2009, voordat hij voor altijd mode achter zich liet. Saillant detail: zelfs de stem van Margiela is licht vervormd, zo vertelt regisseur Reiner Holzemer tijdens de premiere in New York, naar de wens van de ontwerper om zo anoniem mogelijk te blijven.

De Duitse filmmaker, die ook verantwoordelijk is voor de documentaire Dries uit 2017, vertelt dat de gesprekken met Margiela al vele maanden liepen. Zelfs op het moment dat de ontwerper had ingestemd met de documentaire, was de kans reëel dat hij er vandoor zou gaan. Dit deed de Belgische ontwerper namelijk al eerder bij andere filmprojecten. Margiela wilde in eerste instantie een stand-in acteur om hem te spelen, bedacht zich toen en wilde een vrouwenstem en uiteindelijk wilde hij alleen gerepeteerde zinnen zeggen. Wanneer Holzemer Margiela overtuigd had om toch vrijuit te spreken, had de regisseur zoveel materiaal dat hij wel tien documentaires had kunnen maken, zo vertelt hij tijdens de premiere.

Nieuwe documentaire beschrijft Martin Margiela ‘in zijn eigen woorden’

Vroege inspiratie van Martin Margiela

De documentaire zoomt in op de eerste creatieve uitingen van Margiela. De moeder van Margiela heeft alle tekeningen en schetsen van haar zoon bewaard. Ook de barbiepoppen uit zijn jeugd, waarvoor hij een kopie van een Yves Saint Laurent Blazer maakte, bewaarde ze. Later maakt Margiela een life-size versie van de barbie-blazer voor zijn collectie in 1994. Zijn moeder verkocht pruiken, zijn vader was kapper. Margiela herinnert zich de uren die hij in de kapperszaak doorbracht, het haar dat op de grond valt en de klanten die er doorheen lopen. De beroepen van zijn ouders, plus zijn grootmoeder die kleermaakster is, ontsteken op zesjarige leeftijd de passie om modeontwerper. De beroepen doen niet alleen dat, ze inspireren hem ook om later de gezichten van modellen te bedekken met pruiken en jassen te maken met mensenhaar. Het zijn een van de vele collecties die in de documentaire naar voren komen. De film gaat van de eerste modeshow die werd gehouden in een park waardoor kinderen langs de modellen renden en de mode kenners ongemakkelijk werden naar de tromp-l’oeil foto jurk uit 1996 en de Stockman collectie uit 1997. Margiela beschrijft het ontstaan van de welbekende Tabi-laars en haalt herinneringen op aan zijn tijd aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen waar hij met klasgenoten plannen opzette om binnen te komen bij modeshows van Jean Paul Gaultier.

Martin Margiela documentaire over zijn mythe en zijn invloed

Martin Margiela: In his own words is heel anders dan We Margiela uit 2017. Dit is een zelfportret waar We Margiela mensen uit het team en de wijlen Jenny Meirens aan het woord laat.

Margiela gaat in op fysieke effect die de rol van mode ontwerper op hem had. De stress van steeds iets nieuws bedenken, de druk die de opkomst van het internet had op de modecyclus en later de vraag van de nieuwe aandeelhouder Renzo Rosso om de collectie ‘sexier’ te maken. Tijdens de laatste scene wordt Margiela gevraagd of hij alles heeft gezegd binnen de mode wat hij wilde zeggen. Hij plaatst zijn bril op het bureau en antwoord: ‘Nee.’ De aftiteling verschijnt op het scherm en alhoewel het laatste antwoord hoop geeft, drukt Holzemer die meteen de kop in. Margiela heeft geen plannen om zich weer te begeven in de modewereld.

Jean Paul Gaultier, die Margiela inhuurde als een assistent na zijn afstuderen, zei tegen hem dat hij ‘te serieus was voor deze wereld’. Margiela is het hiermee eens: “Ik ben niet gemaakt om om te gaan met het systeem op dezelfde manier als hij dat doet. Hij kan er mee omgaan. Hij is een echte entertainer, op een positieve manier.” Bekende namen uit de mode zoals Carine Roitfeld en Cathy Horyn benadrukken echter dat Margiela een serieuze invloed heeft op de modewereld van nu. Horyn is een van de aanwezige tijdens de premiere van de documentaire.

Het vermoeden is er dat Margiela, tegenwoordig schilder en beeldhouwer, misschien ook in het publiek zit. We zullen het nooit weten.

Moderedacteur Jackie Mallon geeft ook les aan de faculteit van diverse modeprogramma’s in New York en is schrijfster van ‘Silk for the Feed Dogs’, een roman die zich afspeelt in de internationale modeindustrie.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.com. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Caitlyn Terra.

Beelden: FashionUnited

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN