(advertentie)
(advertentie)
Lidewij Edelkoort: 'Godinnen zijn de nieuwe vrouwelijke archetypes in de mode’

REPORTAGE

De rol van vrouwen in onze moderne samenleving verschuift. De kranten zijn dagelijks gevuld met nieuwe seksschandalen waarover vrouwen naar buiten treden en andere onderwerpen die de vrouwenzaak aangaan. Vrouwen bundelen hun krachten en spreken zich uit tegen de opgelegde verwachtingen van de samenleving rondom het vrouwelijke geslacht een hoe een vrouw zich zou moeten gedragen en kleden, zegt trendforecaster Lidewij Edelkoort.

“Sinds de vrouwenemancipatie hebben vrouwen moeite met het vinden van hun plek en het definiëren van wie zij zijn. Ze moeten opnieuw ontdekken wat de status quo is en hoe zij zich in de toekomst zullen definiëren en gaan kleden,” zei Edelkoort tijdens haar lente/ zomerpresentatie 2019 ‘Goddesses’ genaamd. “Het psychologische aspect hieraan is net zo belangrijk, dat is duidelijk geworden sinds de #Metoo-discussie. Vrouwen hebben jaren over seksuele intimidatie en seksueel geweld gezwegen – mannen evengoed. Er ontvouwt zich nu een wereld waarin de kracht wordt gevonden om deze verhalen wél met elkaar te delen.”

Lidewij Edelkoort: 'Godinnen zijn de nieuwe vrouwelijke archetypes in de mode’

Lidewij Edelkoort: 'Er zit in iedereen een godin'

Thema’s als power dressing en andere berichten aangaande vrouwelijk empowerment overheersen in de mode-industrie. Vrouwen kijken voor inspiratie naar sterke, onafhankelijke rolmodellen met godinachtige eigenschappen en geven expressie aan hun vernieuwde kracht terwijl ze plannen voor de nabije toekomst beramen. In plaats van de eeuwige zoektocht naar prince charming, die volgens Edelkoort niet meer bestaat, moeten vrouwen op zoek naar hun inner godin of godinnen en hen voeden. Vrouwen kunnen zich identificeerden met mythische figuren Hestia en Aphrodite en zich tegelijkertijd moederlijk als seksueel voelen.”

De belangrijkste focus binnen Edelkoorts presentatie voor toonaangevende trends voor lente/zomer 2019 waren godinnen uit verschillende culturen met verschillende achtergronden. Hoewel ze gelooft dat deze beweging in potentie twintig tot en met dertig jaar kan meegaan, worden iconische Griekse godinnen zoals Athena, Artemis en Aphrodite besproken als de meest toonaangevende vrouwelijke archetypes van morgen. Daarnaast werden godinnen zoals Mama Ocllo uit Peru en Sarawati uit het Hindoeïsme belicht. Edelkoort: “Ik wilde ook godinnen uit het Zuidelijk halfrond benoemen.”

Lidewij Edelkoort: 'Godinnen zijn de nieuwe vrouwelijke archetypes in de mode’

Plooien, draperen en vouwen - lente/zomer 2019-trends geïnspireerd op godinnen

“Stijlen die geassocieerd worden met de Griekse godinnen zoals draperieën en plooien zullen naar verwachting volgend jaar zomer erg populair worden. Vrouwen gaan op zoek naar luxe-uitingen die hun innerlijke godin onderstrepen,” zegt Edelkoort. “Het is grappig hoe we nog steeds hetzelfde doen als eeuwen geleden,” merkte ze op bij het bespreken van de geplooide rokken, de vloeiende jurken en rokken die eerder de vrijheid van beweging dan de beperking ervan mogelijk maken.

Een andere trend die daaruit voortvloeit is het verfraaien van kleren met gouden borduurwerk of het gebruik van elegante stoffen. Dit koppelde Edelkoort aan het katachtige archetype; de Egyptische godin Baset. “Ontwerpers zullen terugkeren naar hun ambachtelijke roots en weer ingewikkelde en mooie ontwerpen creëren," voegt Edelkoort toe. “Diane von Furstenberg is een voorbeeld van een katachtig archetype. Ik ontmoette haar in New York en ze vouwde zichzelf helemaal op, met haar voeten onder haar lichaam, alsof ze een spinnende kat op een sofa was. Von Furstenberg woonde onze trendseminar bij en sprak daar over hoe het voelt om godin te zijn. Ze is een heel speciale vrouw.”

Lidewij Edelkoort: 'Godinnen zijn de nieuwe vrouwelijke archetypes in de mode’

Gedurende de presentatie, georganiseerd door Appletizer, werd duidelijk dat de rode draad álle godinnen is. “Wat alle godinnen uit allerlei verschillende culturen met elkaar overeenkomstig hebben is dat ze onafhankelijk zijn en niet afhankelijk van hun partner, zoals de afgelopen eeuwen de norm was.” De trendforecaster voorspelt de opkomst van het matriarchaat waar vrouwen de baas zullen zijn en waar men op verschillende manieren met elkaar samenleeft, afhankelijk van het partnerschap dat zij hebben gekozen. Of dit met zusters is, met één of meerdere partners, met een geliefde, een harige viervoeten of alleen in de eenzaamheid; alle vormen van partnerschap zijn goed. Het is mooi om dit in alle godinnen te zien.”

Lidewij Edelkoort: 'Godinnen zijn de nieuwe vrouwelijke archetypes in de mode’

Mannen worden van deze trend niet uitgesloten, voegt ze toe. Mannen zullen hun identiteit ook aanpassen en hun inner godinnen zoeken en hen voeden en tegelijkertijd de sterke vrouwelijke archetypes die ontstaan in de wereld bewonderen.

Openingsfoto: Master of Flora, via Wikimedia Commons, Gucci SS'18 door Dan Lecca

Foto 1: Steven Alan Pre-spring '17, Fae, via Wikimedia Commons

Foto 2: Sonia Rykiel SS'18, via Catwalk Pictures, RomanM82, via Wikimedia Commons

Foto 3: Vivienne Westwood SS'18 via Catwalk Pictures, Cuzco School, via Wikimedia Commons

Foto 4: Shuishouyue, via Wikimedia Commons, Ann Demeulemeester SS'18 via Catwalk Pictures

Vertaling en bewerking door Marjolein Stormezand.

Duurzame textiel innovaties: EcoVero, een alternatief voor viscose

Grondstoffen zijn steeds moeilijker verkrijgbaar, natuurlijke vezels zoals katoen zijn erg arbeidsintensief en vezels op petroleum-basis zoals acryl, polyester, nylon en spandex zijn niet echt milieuvriendelijk, dus het is hoog tijd om te praten over duurzame alternatieven voor het produceren van vezels en stoffen. In deze serie gaat FashionUnited verder in op deze duurzame alternatieven en textiel innovaties die wereldwijd ontwikkeld worden. In deze aflevering richt FashionUnited zich op een nieuw, meer verantwoordelijke alternatief voor viscose - EcoVero.

Duurzame textiel innovaties: EcoVero, een alternatief voor viscose

Viscose, ook bekend is als rayon, wordt gebruikt voor zachte zijdeachtige stoffen met luxueus gevoel. De stof is gemaakt van pure cellulose van houtpulp. Hoewel de stof een mooie uitstraling heeft, is het een semi-synthetische en chemische vezel. Het hout dat vaak wordt gebruikt voor de pulp is veelal afkomstig van irrigatie-intensieve monoculturen, die een negatief effect hebben op de aarde. Grote hoeveelheden van giftige chemicaliën, zoals zwavelkoolstof, worden gebruikt tijdens het productieproces van viscose, dat zelfs tot enkele werknemers vergiftigingen heeft gezorgd. Daarnaast zorgt het verschepen van de vezel voor een hogere Co2 uitstoot.

Duurzame textiel innovaties: EcoVero, een alternatief voor viscose

EcoVero - een alternatief voor conventioneel viscose

"Dit is hoe smerig het kan worden,” stelt Christian Brandt, COO van eco-vriendelijk modemerk Armedangels. "We kunnen het gebruik van stoffen zoals viscose op geen enkele manier verantwoorden.” In plaats van hun zoektocht naar een duurzaam alternatief voor de vezel op te geven, ging het merk door tot ze de meeste verantwoordelijke viscose-vezel beschikbaar vonden - EcoVero.

EcoVero wordt geproduceerd door Lenzing, de vooraanstaand producent van de cellulose vezel, gevestigd bij Attersee in Oostenrijk. EcoVero is gemaakt van duurzaam hout, van gecontroleerde bronnen die of FSC of PEFC gecertificeerd zijn in Europa. Viscose maakt normaal gesproken gebruik van bamboe of eucalyptus, terwijl voor EcoVero meer dan 60 procent van de bomen uit Oostenrijk en Beieren komt. De emissie is lager.

Duurzame textiel innovaties: EcoVero, een alternatief voor viscose

De cellulose vezel wordt geproduceerd door middel van een nieuw en innovatief milieuvriendelijk proces dat veel minder uitstoot produceert en minder impact heeft op water dan viscose. Bijna al de chemicaliën die gebruikt worden tijdens de productie van EcoVero worden opgeslagen en opnieuw gebruikt. In vergelijking met de productie van normale viscose, produceert EcoVero 50 procent minder uitstoot en wordt de helft minder energie en water gebruikt. Daarnaast is het bleken van de pulp 100 procent vrij van chlorine.

Lenzing biedt ook volledige transparantie van de productieketen, de vezels van EcoVero zijn te identificeren in het uiteindelijke product door de innovatieve identificatie technologie. “We steunen de trend in de modeindustrie voor meer transparantie,” aldus Robert van de Kerkhof, Chief Commercial Officer van Lenzing. “Het wordt steeds belangrijker om te weten waar producten vandaan komen en welke weg ze hebben afgelegd.”

Duurzame textiel innovaties: EcoVero, een alternatief voor viscose

Armedangels is het eerste en enige ecologische, duurzame modemerk die EcoVero heeft gebruikt voor zijn 2017 wintercollecties. Het bedrijf bracht een bezoek aan Lenzing om te zien hoe de eco-vezel wordt geproduceerd. "EcoVero brengt viscose echt op een ander niveau,” aldus Brandt van Armedangels. "We zijn extra blij dat de vezels afskomstig zijn uit een duurzame fabriek, en niet van eenmonoculturen (Monocultuur betekent dat op hetzelfde stuk grond altijd hetzelfde gewas verbouwd wordt, red.)- wat wel het geval is bij bamboe of eucalyptus. Het transport is ook minder mileubelastend. De reden voor ons om met EcoVero te werken.”

Alhoewel ook wordt gezegd dat EcoVero hoe dan ook een viscose product is, waarvan de productie nog steeds mogelijk gevaarlijke chemicaliën vereist in de nieuwe, duurzamere productieprocessen, is de nieuwe vezel nog steeds een alternatief voor conventionele viscose. Lenzing heeft door de jaren heen miljoenen geïnvesteerd in het verbeteren van viscoseproductie om te kunnen verzekeren dat deze zo milieuvriendelijk als mogelijk is. Locatie is eveneens een belangrijke factor voor veel modemerken, omdat de wetten en regels van productie strenger zijn dan in de ontwikkelingslanden waar een groot deel van de viscose wordt geproduceerd.

Duurzame textiel innovaties: EcoVero, een alternatief voor viscose

“Ons doel is bewustzijn te creëren bij zoveel mogelijk consumenten over de gevolgen van hun koopgedrag,” aldus Van de Kerkhof. Beide bedrijven hopen bij te dragen aan het verduurzamen van de modeindustrie. Armedangels wil graag blijven werken met Lenzing, zelfs als andere concurrenten ook gebruik gaan maken van EcoVero.

“Er is geen andere fabriek voor viscose die zo open is,” vertelt Brandt. “Passie en wederzijds vertrouwen is belangrijker voor ons, dan alleen het opzetten van lange termijn doelen.” De eerste kledingstukken van Armedangels van EcoVero, een blouse en een jurk, zijn nu verkrijgbaar.

Lees ook andere afleveringen van de ‘Duurzame Textiel Innovaties’-serie:

Beeld: Armedangels en Lenzing

Vertaling en bewerking: Caitlyn Terra

Dit wordt het modenieuws van week 50

Wat er deze week in ieder geval gaat gebeuren? FashionUnited blikt vooruit op het modenieuws van week 50. Hieronder volgen de hoofdpunten uit de redactie agenda in de periode van 11 tot en met 17 december.

Inditex Q3

In het eerste halfjaar van dit boekjaar behaalde het bedrijf een omzetgroei van 11 procent en steeg de nettowinst met 9 procent. Deze week worden de cijfers van het derde kwartaal bekendgemaakt.

O My Bag flagshipstore opening

Duurzaam tassenmerk O My Bag opent deze week een flagshipstore in Amsterdam. De winkel aan de Ceintuurbaan zal tevens het kantoor van O My Bag worden.

In 2015 won het tassenmerk de eerste Sustainable Leather Award: O My Bag wint Sustainable Leather Award

Dit wordt het modenieuws van week 50

Filippa K winkelopening in Amsterdam

Donderdag opent het Zweedse merk Filippa K een flagshipstore in Amsterdam. De nieuwe winkel opent aan de Utrechtsestraat. Filippa K is in 1993 opgericht en staat bekend om de minimalistische stijl en tijdloosheid van de designs. Het afgelopen jaar heeft het bedrijf een aantal veranderingen doorgevoerd om het bedrijf te versterken en klaar te maken voor verdere internationale expansie.

Uitreiking De Gouden Koe 2017

Jaarlijks reikt de SeLL (Schoen- en Ledersociëteit de Langstraat) de Gouden Koe uit aan een persoon of onderneming die zich jarenlang verdienstelijk heeft gemaakt voor de Nederlandse schoen- en lederbranche. Deze week vindt de uitreiking plaats in Waalwijk.

Verder op de kalender

Woensdag 13 december

Unrecorded Christmas Event

Woensdag 13 december

Sloggi - lancering ‘Unfastening Yourself’ campagne

Donderdag 14 december

O My Bag flagshipstore opening

Donderdag 14 december

Opening Filippa K winkel Amsterdam

Zaterdag 16 december

Past Present Parade - Lil Amsterdam CS

Ontdek de shop online van Rino & Pelle! Ontdek de shop online van Rino & Pelle!

De stijlvolle en tegelijkertijd stoere collectie van Rino & Pelle vind je nu in de shop online. Van getailleerde parka’s tot korte leren jasjes en van bomberjacks tot oversized donsjassen; bij Rino & Pelle slaag je geheid!

Het Nederlandse bedrijf Rino & Pelle is opgericht in 1987 en begon met het maken van kwalitatief hoogwaardige leren jassen met een goede prijs-kwaliteitverhouding. De combinatie van de beste bescherming en een comfortabele, modieuze stijl heeft ervoor gezorgd dat Rino & Pelle snel werd opgemerkt. Binnen 5 jaar groeide het merk uit tot een internationale organisatie die gespecialiseerd is in leren kledingstukken en accessoires.

Rino & Pelle slaagt er keer op keer heel goed in om met vernieuwende en trendy ontwerpen te komen. Kenmerkend voor het merk is het gebruik van krachtig leer. De levendige mix van zowel klassieke als moderne elementen in combinatie met het hoogwaardige leer, maakt de jassen tijdloos en gemakkelijk te combineren. Ideaal, voor iedereen die van mode houdt.

Koop de collectie nu in de Rino & Pelle shop online.

De kleur van het jaar 2018: Ultra Violet

Ultra Violet wordt het helemaal in 2018. Althans, als we het Pantone Colour Institute mogen geloven. Pantone roept de paarstint uit tot kleur van het jaar 2018. “Een dramatische, uitdagende en bedachtzame kleur,” aldus de beschrijving van Pantone, die “originaliteit en vindingrijkheid” symboliseert.

Pantone kiest de kleur van het jaar altijd in december, nadat er onderzoek is gedaan naar kleur-invloeden. Het bedrijf kijkt naar films, kunstcollecties, populaire reisbestemmingen en andere sociaal-economische omstandigheden.

"We leven in een tijd die creativiteit en verbeeldingskracht vereist. Het is dit soort inspiratie die tekenend is voor Pantone 18-3838 Ultra Violet, een paars op basis van blauw die ons bewustzijn en potentieel naar een hoger niveau tilt ", aldus Leatrice Eiseman, directeur van het Pantone Color Institute in een statement.

De kleur van het jaar 2018: Ultra Violet

Het instituut voegt hieraan toe dat "paarstinten al lang symbool staan ​​voor tegencultuur en non-conformisme." Pantone noemt popiconen Prince, David Bowie en Jimi Hendrix als voorbeelden van deze trend. Afgelopen zomer nog werd een variant op Ultra Violet, 'Prince-paars', officieel benoemd tot kleurcodering 'Love Symbol No.2', als ode aan de Britse rocklegende Freddie Mercury.

In 2017 was de frisgroene tint Greenery de kleur van het jaar. "Een verfrissende en revitaliserende tint, Greenery symboliseert een nieuw begin," zo luidde de beschrijving van Pantone destijds.

Beeld: Pantone

In de binnenstad van Oldenzaal opende dit najaar een nieuwe modezaak voor dames, heren en jongens, ICKK. Eigenaresse Simone Hampsink koos voor het afrekensysteem van Vendit vanwege het gebruikersgemak én de klik die ze met het bedrijf voelde.

Na twaalf jaar voor een grote franchiseketen te hebben gewerkt vond Simone Hampsink het tijd om écht voor zichzelf te beginnen. ICKK staat voor ‘ik combineer kleding en kleur’. En dat is precies waar zij graag bij helpt. Als imagoconsultant adviseert ze niet alleen over stijl en pasvorm, maar kijkt ze ook of de kleur van een kledingstuk past bij iemands gezicht. “Bij een zomertype passen andere kleuren dan bij een wintertype. Wij zetten onze klanten in de picture en laten hen stralen, maar bovenal zichzelf zijn. Kleding weerspiegelt je persoonlijkheid.”

Scandinavische mode

Het assortiment van ICKK bestaat uit overwegend Scandinavische labels, zoals de damesmerken Denmark, Soaked in Luxury en G-Maxx. Heren hebben een ruime keuze met mooie merken als Blend, Gabiano, Gabba en Clean Cut. Ook de jongenscollectie biedt voor elk wat wils met merken als Hound, D-xel, Grunt en Tiffosi. Accessoires zoals sjaals, kettingen, armbanden en oorbellen maken het aanbod compleet. Bijzonder zijn de handgemaakte damesschoenen van het Roemeense merk Papucei. Hampsink: “De artistieke schoenen zijn tijdloos en van duurzame kwaliteit waardoor je er jarenlang plezier van hebt. Daar hecht ik veel waarde aan.”

Stoere uitstraling

Wie binnenstapt bij ICKK kan rekenen op een hartelijk ontvangst en eerlijk advies. “Ik vind het belangrijk dat iedereen zich bij ons thuis voelt”, aldus Hampsink. “Klanten komen hier om te winkelen in een ongedwongen sfeer, maar ook voor een gezellig praatje en een kopje koffie met iets lekkers erbij.” De winkelruimte van 160 vierkante meter is industrieel ingericht in de huiskleuren zwart en geel. Wekelijks komen er nieuwe artikelen binnen. Door daarnaast dagelijks inspirerende berichten op Facebook te plaatsen en elke week wel een kortingsactie uit te zetten, prikkelt Hamspink haar klantenkring om regelmatig even binnen te stappen.

Down-to-earth

Bij de start van haar onderneming was Hampsink op zoek naar een gebruiksvriendelijk winkelmanagementsysteem. “Via INretail kwam ik bij Vendit terecht. Ik voelde direct een klik. De mensen die er werken zijn oprecht en down-to-earth. Mijn twee collega’s en ik kregen een dagcursus aangeboden om het systeem onder de knie te krijgen. Vendit nam echt de tijd om al onze vragen te beantwoorden. Erg prettig is dat er voor ons spaarsysteem geen klantenkaart nodig is. Bij het afrekenen verschijnt er een pop-upvenster met het gespaarde aantal punten. De klant heeft de keuze om de korting toe te passen of door te sparen. Ideaal! Ik ben van het gemak.”

Altijd up-to-date

Met het kassasysteem van Vendit kan Hempsink eenvoudig de voorraadadministratie van haar winkel bijhouden. “Nieuwe producten kan ik snel inboeken en zo houd ik overzicht. Daar is mijn accountant ook heel blij mee.” De komende jaren hoopt de ondernemer haar bestaansrecht te bewijzen. Ze vindt het zelf ‘een stoere stap’ dat ze dit avontuur aan durfde te gaan. “De retail staat onder druk en er is nog altijd veel leegstand in de binnenstad, maar gelukkig komen er ook weer mooie nieuwe winkels voor terug. Onze merken worden nergens anders in Oldenzaal verkocht en zijn daarom een aanwinst voor de regio. Mijn doel is dat mensen met een lachend gezicht de winkel verlaten en graag terugkomen voor een kop koffie en deskundig advies.”

Heineken en A Bathing Ape (Bape) brengen een gezamenlijke collectie uit. De Hollandse bierbrouwer en het Japanse streetwearlabel werkten samen aan een capsulecollectie voor de #Heineken100-campagne, bestaande uit een t-shirt, coach-jacket, draagtas en de ‘shark-hoodie’, bestseller uit de Bape collectie. Dat laten beide merken weten via hun sociale kanalen.

Ieder jaar lanceert Heineken tegen het eind van het jaar de #Heineken100-campagne, waarbij het biermerk niet zo voor de hand liggende partners vraagt voor een gezamenlijke collectie. In het verleden resulteerde dit in samenwerkingen met leerspecialist Parabellum, denimlabel Neighborhood en koffermaker Tumi.

In voorgaande jaren werden producten uit de #Heineken100-campagnes verdeeld onder vrienden, familie en influencers. Het is de eerste keer dat ook de consument de mogelijkheid krijgt om een product aan te schaffen. De collectie is vanaf 12 december exclusief verkrijgbaar bij een pop-uplocatie in New York. Verkoopprijzen liggen tussen de 50 en 350 dollar (40-295 euro).

In Beeld: Stutterheim x Alpha Industries

Stutterheim Raincoats en Alpha Industry hebben de handen ineengeslagen voor een gezamenlijke collectie. De labels, gespecialiseerd in outerwear brengen een capsulecollectie uit, waarvoor een drietal Alpha Industries-modellen zijn vernieuwd.

Onder andere de MA-1 bomber, de M-65 fishtail parka en de N3-B parka zijn opgenomen in de unisex collectie. Alle modellen zijn uitgevoerd in waterdicht natuurrubber, kenmerkend voor de regenjassen van Stutterheim. Ook de oranje voering en het detail op de mouw, terugkerende elementen in de producten van Alpha Industries, zijn verwerkt in de collectie.

“Alpha is een fascinerend merk met een rijke geschiedenis. We delen dezelfde standpunten over de essentie van een eenvoudig en functioneel ontwerp. Onze samenwerking is het resultaat hiervan,” aldus Alexander Stutterheim, oprichter en creatief directeur van het Zweedse label.

De collectie is vanaf vrijdag verkrijgbaar via de website van Stutterheim, in de flagshipstores van het merk in Stockholm en New York en bij multibrand stores wereldwijd. Prijzen variëren van 370 euro tot 450 euro. In Nederland zal de collectie beschikbaar zijn bij Labels in Sittard, About in Amsterdam en Twentyonewood in Alkmaar.

Stutterheim zit niet stil wat betreft samenwerkingen. In navolging van de Stutterheim x Alpha Industries collectie kondigde het merk ook een tweede samenwerking aan met het Italiaanse high-end label Marni, welke in februari verschijnt.

In Beeld: Stutterheim x Alpha IndustriesIn Beeld: Stutterheim x Alpha IndustriesIn Beeld: Stutterheim x Alpha Industries

Beeld: Stutterheim

Kijken: Lagerfeld toont Chanel's Métier d’Art in geboortestad Hamburg

Karl Lagerfeld staat bekend om zijn extravagante showdecors en locaties. Voor de laatste Métier d’Art show van Chanel koos hij voor zijn geboortestad Hamburg.

Als decor van de show waarin alle kunsten van de Chanel ateliers en producenten worden getoond, koos Lagerfeld de Elbphilharmonie, een concerthal in Hamburg. Modellen liepen rond onder begeleiding van een live orkest in een collectie die geïnspireerd was door de historie van Hamburg als havenstad. Onder andere grove visserstruien en vissershoedjes met juwelen waren te zien in de collectie.

Lagerfeld had zijn zinnen gezet op een show in de Elbphilharmonie sinds het moment dat hij het imposante pand zag, aldus Lagerfeld tegenover de pers. “Berlijn is niet ideaal voor Chanel, en ik blijf ondanks alles toch een Hamburger.”

Bekijk enkele looks van de show hieronder.

Kijken: Lagerfeld toont Chanel's Métier d’Art in geboortestad HamburgKijken: Lagerfeld toont Chanel's Métier d’Art in geboortestad HamburgKijken: Lagerfeld toont Chanel's Métier d’Art in geboortestad HamburgKijken: Lagerfeld toont Chanel's Métier d’Art in geboortestad HamburgKijken: Lagerfeld toont Chanel's Métier d’Art in geboortestad Hamburg

Bekijk ook de Métiers d'Art show van vorig jaar: In Beeld: Chanel Métiers d'Art show in Ritz Hotel Parijs

Beeld: Catwalkpictures

Patagonia dreigt Trump met rechtsgang ter bescherming natuurgebieden

‘The President Stole Your Land.’ Wie de website van Patagonia bezoekt, krijgt sinds een aantal dagen een zwart scherm te zien met deze boodschap. Het outdoormerk dreigt met juridische stappen tegen de Amerikaanse overheid nadat president Donald Trump besloot om het grondgebied van twee nationale monumenten flink te verkleinen.

“De Amerikaanse bevolking heeft zich overduidelijk uitgesproken tegen de ongehoorde poging van de regering Trump om onze nationale monumenten te sluiten,” aldus de CEO van Patagonia, Rose Marcario, in een statement. “Deze onwettige besluiten van de regering vertegenwoordigen de grootste eliminatie van beschermd natuurgebied in de Amerikaanse geschiedenis. We dragen een gedeelde verantwoordelijkheid om dit soort iconische plekken te beschermen voor latere generaties. Sinds onze oprichting hebben we gevochten om dit soort plekken te beschermen, en die strijd zullen we nu voortzetten in de rechtszaal.”

De regering Trump reageerde bij monde van de minister van Binnenlandse Zaken, Ryan Zinke. “Het is afschuwelijk dat ze schaamteloos liegen voor extra geld in de zakken,” aldus Ryan op de Amerikaanse zender Fox. “Er is geen vierkante centimeter grond die buiten overheidsbezit komt.” Inmiddels hebben meerdere organisaties, merken en retailers zich achter de actie van Patagonia geschaard.

Het Bears Ears National Monument in Utah en The Grand Staircase National Monument in Nevada zijn twee beschermde natuurgebieden, die vallen onder het toezicht van de federale overheid in de Verenigde Staten. Met de maatregel verdwijnt in Nevada 50 en in Utah zelfs 85 procent van het oorspronkelijke gebied. De regering Trump geeft als beweegreden aan dat de overheid het recht niet heeft om miljoenen hectares land en water te claimen, en dat het teruggegeven wordt aan de bevolking. In de regel zal dit betekenen dat er commerciële visserij en landbouw in het gebied mogelijk wordt.

Patagonia staat bekend om haar maatschappelijke betrokkenheid en milieubewuste bedrijfsvoering. Eerder dit jaar dreigde een alliantie van outdoormerken, geleid door Patagonia en The North Face, ook al met juridische stappen tegen de regering. Ook toen ging het om het behoud van beschermde gebieden.

Beeld: Patagonia Website